Karin: 'Ben jij fit to compete?' • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Karin: ‘Ben jij fit to compete?’

Karin Oomen

We weten allemaal dat als we iets voor elkaar willen krijgen, we daar ook hard voor moeten werken. Het succes komt niet aanwaaien, en dat is maar goed ook, anders zou het bij je luie collega terecht komen. Je moet er wat voor doen:
Trainen-Trainen-Trainen.

Voor ons als paardensporters wel een dubbeltaak: We moeten twee happy atletes creëren in plaats van één! Hoe doe je dat?

Naast de trainingen en het management rondom je paard, ook nog goed voor jezelf zorgen en daarbij je persoonlijke training niet vergeten! De dressuursport staat erom bekend dat we alles willen verbeteren en verfijnen. We streven naar het mooie silhouet, vanuit ontspanning naar aanspanning, met zo min mogelijk inspanning, zo veel mogelijk voor elkaar krijgen.

We willen graag allemaal een betere ruiter worden. Veel vlieguren maken is de eerste stap om een betere ruiter te worden. Maar wanneer je in dezelfde houding (lees: scheefstand) of met bijvoorbeeld te veel spierspanning blijft rijden, dan sla je de plank mis! Immers: Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je had.

Jouw houding en inwerking verandert dan dus niet! Je kan dan nog zo vaak trainen en verschillende paarden rijden, wanneer er niet continu iemand jou op je compensaties wijst dan verandert er niets. Je verliest bijvoorbeeld steeds die ene beugel in galop. Je blijft te veel op die rechter zitbeenknobbel zitten en je paard blijft over de rechterschouder wegvallen. Het uitzitten van de middendraf blijft een uitdaging. Je blijft je adem inhouden tijdens de travers en je blijft strak zitten met de wissel van links naar rechts. Hier kan je er als ruiter echt baar bij hebben om ook jouw eigen training onder de loep te nemen. 

Een training om een betere ruiter te worden is er voor iedereen. Van beginner tot het hoogste niveau kun je baat hebben bij een specifieke “ruitertraining”.

Daarbij moet je niet meteen denken; ‘ik moet fitter worden, ik ga maar twee keer per week hardlopen’. Dat is niet DE manier voor ruiters om fitter te worden. Misschien moet jij vooral aan je balans werken, en je stalgenootje meer souplesse ontwikkelen.

Een bekende term om je ruiterspecifieke eigenschappen te verbeteren is “Ruiterfit-training”. Je werkt hierbij zonder paard aan belangrijke eigenschappen die je als ruiter nodig hebt om goed te kunnen paardrijden.

Voor beginners is het belangrijk dat zij hun balans verbeteren, en zich bewuster worden van hun lijf. Zodat ze de steun op twee beugels kunnen vinden en hun voeten onder hun heupen kunnen houden en ze zichzelf niet aan de teugels in het zadel trekken.

Wanneer je wat verder bent speelt rompstabiliteit een belangrijke rol, maar ook coördinatie. Een goede rompstabiliteit helpt je om netjes rechtop te blijven zitten terwijl je overgangen maakt, of zijgangen rijdt. Coördinatie heb je nodig om je lijf te instrueren dat je alleen met je rechter been drijft  wanneer je zijwaarts gaat of een ophouding maakt en met de andere hand de schouder begrenst.

De coördinatie blijft net zoals ontspanning, belangrijk tot op het hoogste niveau. Hoe moeilijker de oefeningen worden hoe fijngevoeliger je als ruiter moet zijn. Wanneer je je paard wilt sluiten met je zit maar je houdt dit te lang aan dan zal je paard niet zo mooi sluiten als wanneer je een zithulp kort kunt geven en daarna weer los kunt laten.

Er zijn tal van oefeningen om je rijerij te verbeteren of bewuster te worden van de invloed van je houding en zit. Daarbij is iedereen anders. Sommige ruiters zijn soepeler dan anderen. Sommige hebben van nature een betere conditie. Ruiters die banger zijn, zullen eerder verstijven en hun adem inhouden, langere ruiters kunnen wat slapper zijn en hebben meer baat bij kracht- en stabiliteitstraining. Je hoeft als ruiters niet alles te trainen. Dat zou ook ontzettend veel tijd kosten die je liever aan je paard besteedt. Wat je beter kan doen is goed nadenken, voelen en navragen aan je instructeur waar jouw aandachtspunten liggen. En hier gerichte begeleiding voor zoeken.

Werken, paardrijden en sporten, hoe combineer je dat in één week?!

TIP van Karin: Van jongs af aan houd ik de trainingen van mijn paard(en) bij . Het was een stimulans om voldoende en effectief gedurende de week te trainen. Nu, jaren later, plan ik vaste rijmomenten in (4 x per week), evenals mijn praktijkgebonden werkblokken en groepslessen. Daarbij reserveer ik nu ook steevast ruimte om zelf te sporten, bootcamp (2 x per week) in mijn geval.

Op deze manier creëer ik regelmaat en rust in mijn hoofd. Nooit meer dat gevoel dat je paard er bij inschiet, of dat je ’s avonds in bed ligt en denkt; “shit weer niet getraind vandaag”.

Wat doe jij om 2 happy atletes te creëren?

Karin Oomen

Fanatiek dressuuramazone, niet bang voor een sprongetje, oefentherapeute, door de jaren heen meer en meer gefascineerd door houding en zit van de ruiter en ruiterfitheid.

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.