Henk Jan: De Subtop-drempel • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Henk Jan: De Subtop-drempel

Ellen Pitlo


Wie op zondagmiddag zit te bladeren op Facebook kan het bijna niet ontgaan, de fantastische resultaten die dat weekend behaald zijn in de dressuurproeven. Van sommige combinaties verbaast je dat niet, die rijden werkelijk de sterren van de hemel, maar er zijn ook deelnemers waar je flinke vraagtekens bij het resultaat kunt zetten. Hadden ze dan een moment van verlichting, waarin ze boven zichzelf uitstegen? Of was de jury onder de indruk van de voortvarendheid waarmee de proef werd gereden “met het mes tussen de tanden”. Terecht of niet terecht, de deelnemer is blij met de hoge punten en wie zou die blijdschap nou willen bederven?

Het gevolg van het behalen van hoge resultaten, naast de vreugde over de beloning voor het harde werken is ook dat je na enige tijd een niveau hoger mag starten. Je bent dan geen L-ruiter meer maar een M-ruiter, dat klinkt toch een stuk beter. En na de M, zo weten we allemaal, komt de Z, de ZZ en dan mag je jezelf “Subtopruiter” noemen. De weg naar de Lichte Tour lijkt niet lang meer, de rijrok lonkt als de kroon op je rijkunstige carrière.

Met een beetje improviseren, een flinke ruk aan de teugel, krijg je er meestal wel een galopwissel uit. Omdat je in de Z2 klasse nog wegkwam met een minder perfecte galopwissel, soms nagesprongen of met een bokje, kon je daar nog wel winstpunten halen.

In de hogere klasse loop je tegen een veel strenger jurycorps aan. Waar je eerst een dikke 7 kreeg voor je schouderbinnenwaarts is het u een mager vijfje. Die wissel die eerst nog wel door de beugel kon wordt nu zwaar afgestraft en van het commentaar kan je ook al geen chocola maken: wat bedoelt de jury met “meer gedragen” of “meer bergop”? De behaalde score kan zeer teleurstellend zijn als je gewend was om steeds hoog te eindigen in je voorgaande klassen.

De vraag is hoe je uit deze impasse kunt komen en toch weer een stap maken in de goede richting om weer mee te kunnen doen in de punten. Veel ruiters hebben de neiging om te gaan proberen om de fouten weg te werken. Die matige wissel kan je misschien verbeteren door iets meer voorwaarts te rijden en die schouderbinnenwaarts lijkt ook beter als je even het hoofd wat omhoog tikt.

Je begrijpt na enige tijd wel dat dit niet gaat werken. Je zult een stapje terug moeten doen. Dan komt het Skala van de Africhting om de hoek: de basis van alle dressuur en de oplossing voor al je problemen! Ja, het klinkt als een verkooppraatje, maar het is werkelijk zo. Het enige probleem is dat maar weinig ruiters bereid zijn om tijd te investeren in een opfriscursus van de basis. Toch heb ik daar zelf hele goede ervaringen mee, zowel in mijn eigen rijden als bij mijn leerlingen. Nou zou ik mijn echtgenote Angelique geen “leerling” willen noemen, maar wij werken wel heel nauw samen in onze trainingen en lopen geregeld tegen rijkunstige uitdagingen aan. Dat is vaak het moment dat we even een stapje terug doen en kijken of de voorwaarden nog wel in orde zijn: is de takt en regelmaat nog aanwezig? Is er ontspanning in de aanspanning? Neemt het paard een fijne aanleuning? In deze eerste drie fases van het Skala vind je vaak de oorzaak van de problemen. Spanning in de piaffe grijpt bijvoorbeeld terug naar de takt en ontspanning of slingerende series galopwisselingen duiden op gebrek aan Durchlässigkeit. Het oplossen van deze problemen doen we dan niet door de oefening te “fixen”, maar door een paar stappen terug te doen en de oorzaak aan te pakken.

“Réculer pour mieux sauter”, oftewel: af en toe een stapje terug doen is mijn advies om de Subtop-drempel te nemen en zelfs die strenge juryleden te overtuigen van je kwaliteiten

Henk Jan Vroom

Henk Jan Vroom (1962) is dressuurinstructeur en runt samen met zijn echtgenote Angelique Vroom een stal in Dalfsen. Ze richten zich op instructie en training van eigen wedstrijdpaarden en paarden voor klanten. Hier stelt Henk Jan zich wat uitgebreider aan jullie voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook