Zenuwen de baas • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Het is niet voor iedereen even makkelijk om ontspannen te zijn tijdens het rijden. Je kunt bijvoorbeeld zenuwachtig worden vanwege een wedstrijd of angstig zijn omdat je een keer (bijna) bent gevallen.
Volgens Horsecollaborative is dan de 5-4-3-2-1 ontspanningstechniek een goed hulpmiddel.

Om deze oefening te kunnen gebruiken is het wel belangrijk dat je op een geschikt paard rijdt. Het zal niet helpen als je op een paard rijdt dat eigenlijk te moeilijk is voor je en waarvoor je nog niet genoeg ervaring hebt. Zoek in dat geval goede begeleiding om jezelf te verbeteren en laat hem eventueel een tijdje door een meer ervaren ruiter rijden.

In andere gevallen van zenuwen of angst kun je de volgende oefening proberen op het moment dat je het meeste last hebt van die zenuwen. Als dat is voor het opstappen, dan doe je het op de grond, als het de eerste vijf minuten van je rit zijn, dan begin je direct als je op je paard zit. Je kunt het doen terwijl je paard stilstaat, maar ook in stap, draf of galop.

5-4-3-2-1: volg deze stappen

  • Als je de oefeningen naast je paard doet, probeer dan op een plek vlak bij je paard te gaan staan en als je de oefening doet op je paard kies dan je favoriete gang.
  • Kijk om je heen en benoem iets dat je ziet. Zeg het hardop: ‘Ik kan de bakdeur zien’. Doe dit totdat je vijf dingen hebt genoemd.
  • Luister naar wat je hoort en benoem dit: ‘Ik hoor de voetstappen van mijn paard’ of ‘ik hoor een hond blaffen’. Doe dit tot je vijf dingen hebt gehoord en genoemd.
  • Beschrijf daarna wat je voelt. ‘Ik voel de teugels’ of ‘ik voel de wind in mijn gezicht’ en doe dit ook vijf keer
  • Benoem tot slot vijf dingen waar je goed in bent. Probeer hierbij vooral dingen te benoemen die met paarden te maken hebben. ‘Ik heb zachte handen, die de mond van mijn paard volgen’.

Dan heb je de eerste cyclus gehad.
Ga voor jezelf na hoe je je voelt: ben je nog nerveus en heb je nog last van knikkende knieën? Of merk je al dat je meer ontspannen zit? Door zo goed op te letten wat je ziet, hoort en voelt kun je je niet bezighouden met ‘wat als..?

Ronde 2

Herhaal de stappen van hierboven, maar ga in plaats van vijf naar vier dingen, die je ziet, hoort, voelt en waar je goed in bent. Elke keer dat je je hierop concentreert verplicht je jezelf om in het hier en nu te blijven in plaats van je gedachten de vrije loop te laten over wat er allemaal zou kunnen misgaan.

Haal diep adem, ontspan je spieren en ga voor ronde 3

Voor deze ronde noem je drie dingen, die je kunt zien, horen, voelen en waar je goed in bent. Daarna ga je door met twee dingen en tot slot benoem je één ding.

Met elke ronde, die je doorloopt, spendeer je meer tijd met of op je paard zonder dat je bezig bent met allerlei doemscenario’s of met wachten tot er iets fout gaat. En als je op een zeker moment merkt dat je relaxed bent, dan stop je met de oefening en ga je gewoon lekker beginnen met werken met je paard. En als je je begint te vervelen tijdens de oefening dan is dat geweldig, dan heb je je hoofd weten af te remmen en heb je tijd en ruimte om je te concentreren op alle redenen waarom je het rijden zo fijn vindt.

Alternatief

Je kunt de oefening ook op een andere manier doen als je even wat minder tijd hebt of om af te wisselen. Doe dan de stappen als volgt:

  • Noem vijf dingen, die je ziet
  • Noem vier dingen, die je hoort.
  • Noem drie dingen, die je voelt.
  • Noem twee dingen, die je ruikt.
  • Noem één ding waar je goed in bent.

Angst bestaat in herinneringen uit het verleden en in gedachten over de toekomst niet in het ‘nu’, dus gebruik de oefening om in het hier en nu te blijven, net zoals je paard.

Bron: Horsecollaborative

1 reactie op “Zenuwen de baas

  1. L.C. schreef:

    Persoonlijk zijn dit voor mij te veel stappen. Ik zou juist ook spanning krijgen door het niet willen vergeten van deze stappen.

    Ik heb geleerd om bij spanning te gaan zingen. Niet klassiek of Metall..
    Maar door een simpel kinderliedje “op een grote paddestoel” of “hoedje van papier”. Als je een refrein kent van je favoriete liedje kun je dat ook gebruiken.
    Hierdoor ga je je ademhaling onbewust beter controleren en gaan je spieren meer ontspannen waardoor je paard ook minder spanning ervaart. Het is ook nog eens leuk om te doen en je wordt er vrolijk van.

    Simpel en zeer effectief, in ieder geval bij mij.
    Soms ga ik gewoon een liedje zingen als ik (denk) ontspannen te zijn, maar merk dan dat ik toch nog ergens wat spanning draag. Het is dus ook een leuke “spannings”meter.

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.