Vijf tips om zekerder te worden in je rijden • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Angst en onzekerheid tijdens het rijden kunnen een enorme belemmering zijn op je ontwikkeling als ruiter. Natuurlijk heeft bijna iedereen wel eens een gevoel van huivering gehad op zijn paard, maar als angst of onzekerheid de overhand nemen dan werkt dat verlammend en je paard voelt dat ook. Hij zal zich afvragen wat er met je gebeurd is en de leiding overnemen of op een andere manier gebruik maken van de situatie.

Sportpsychologe April Clay gaf op Horsenetwork vijf tips om zelfverzekerder te worden als ruiter en om de leiding weer in handen te nemen.

Verander je focus

Zorg dat je je concentreert op een taak. Geef jezelf fysieke opdrachten zoals bijvoorbeeld: ‘rijd de hoek in’, ‘rijd voorwaarts’ of ‘ontspan je handen’. Er is niets zo effectief tegen angstige of onzekere gevoelens als actie ondernemen, dus geef jezelf als het nodig is die figuurlijke schop onder je kont.

Verander je reactie

Hoe reageer je normaal gesproken als je de bibbers krijgt? Gooi je de handdoek in de ring of begin je allerlei ‘worst-case-scenario’s’ in je hoofd af te spelen?
Probeer dan de volgende keer eens om te accepteren dat je de kriebels krijgt, haal diep adem en ga verder. Doe eventueel een stapje terug en vraag iets waarvan je weet dat je dat goed beheerst zodat je dat vervelende gevoel kwijtraakt.

Denk aan je houding

Als je je niet echt zelfverzekerd voelt, gebruik dan je lichaam om jezelf een handje te helpen. Door een zelfverzekerde houding aan te nemen raak je bijna automatisch spanning kwijt. Dus schouders naar achteren, borst vooruit en maak jezelf groot. Goed rijden is ook jezelf mentaal sterk maken.

Zeg geen ‘niet’

Als je iemand zegt dat hij niet aan een paarse koe moet denken, dan weet je zeker dat hij dat wel doet. Datzelfde geldt als je tegen jezelf zegt: “denk niet aan bang zijn” of “denk niet aan vallen”. Juist dan vestig je de aandacht op iets dat je niet wilt.
Verander je gedachten en je innerlijke gesprekken naar: “haal diep adem” of “denk aan al je goede voorbereiding”.

Overweeg om je doelen aan te passen

Perfectionisten zorgen vaak zelf voor stress omdat ze in de ‘verwachtings’-val trappen. Onrealistische verwachtingen zorgen voor blijvende onustgevoelens. Probeer je verwachting om te zetten in een doel. En dan wel een doel dat gericht is op zaken waar je als ruiter invloed op hebt. Het ‘ik verwacht vandaag een plek bij de top drie’ veranderen in ‘vandaag wil ik een constant tempo rijden in alle gangen’ zorgt voor een hoop minder onrust, omdat je je serieus kunt toeleggen op het rijden van een constant tempo, terwijl je voor een plek in de top drie van een heleboel andere dingen afhankelijk bent waar je geen controle over hebt.

Bron: Horsenetwork

 

1 reactie op “Vijf tips om zekerder te worden in je rijden

  1. Sabine Roll schreef:

    Ik ben heel vaak gespannen en ik ga dit zeker proberen!

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.