Ruiterfitness • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Arnd Bronkhorst - www.arnd.nl

Van alle dingen die je als ruiter kunt doen om de prestatie met je paard te verbeteren, is zorgen dat je zelf fit en soepel bent misschien wel hetgene dat het snelst vergeten wordt. En dat is jammer, want het kan veel uitmaken als je er wel aandacht aan besteedt.

Zuurstofvoorziening

Horse and Rider liet fysiotherapeut Hannah Gadsden aan het woord over ruiterfitness. “Zorgen dat je fit bent is zorgen dat je hart en longen voldoende zuurstof naar je spieren transporteren. Wanneer je buiten adem raakt, dan dan komt dat omdat je spieren meer zuurstof nodig hebben dan je hart en longen in kunnen voorzien. Dan word je moe en je prestatie gaat omlaag.”

Warming up

Omdat het voor veel ruiters moeilijk of niet te combineren is om naast hun baan en gezin en zorg voor het paard ook nog eens naar de sportschool te gaan, heeft Gadsden een paar tips, die je kunt proberen. Zo kun je jezelf aan wennen om als warming up bijvoorbeeld eerst je stal uit te mesten voordat je gaat rijden. Of om eerst een paar rondes stevig door te lopen naast je paard voordat je opstapt. Daarmee help je je hartslag iets omhoog en je bent gelijk ook soepeler omdat je al in beweging bent gekomen.

Oefening voor thuis

Als oefening voor thuis geeft Gadsden een vrij makkelijke oefening mee, die voor gezonde mensen een beetje kan ondersteunen in hun balans en zit.

  • Ga hiervoor op handen en knieën zitten op de grond, zodat je een vierkant maakt op de grond.
  • Houd je rug recht alsof je een dienblad met drinken erop hebt staan, waarmee je niet wilt knoeien en strek dan je linkerarm horizontaal naar voren en je rechterbeen horizontaal naar achteren.
  • Houd die pose even vast en zet dan je hand en je knie weer terug op de grond.
  • Doe daarna hetzelfde met je rechterarm en linkerbeen.
  • Herhaal de volgorde nog een paar keer.

Stabiel

Met de bovenstaande oefening werk je aan de stabiliteit van je lichaam en daarmee maak je het voor jezelf makkelijker om rechtop in balans te blijven zitten. Als je dat goed kunt, gaat daar alvast geen energie meer mee verloren als je aan het rijden bent.

Klik hier voor een foto

Bron: Horseandrider

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.