Plan je gebroken lijn vijf meter • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Een gebroken lijn vijf meter wordt in de wedstrijdsport al in de lagere klassen gevraagd en het is voor jonge paarden vaak ook een fijne oefening om ze te gymnastiseren. De oefening is vrij simpel, maar dat betekent niet dat het ook een ‘makkie’ is en daarom is het goed om er serieus aandacht aan te besteden.

Lijn

Voor een ruiter is het een goede oefening om gevoel te krijgen waar hij zich in de rijbaan bevindt en om goed te worden in het plannen. Hoe verder je komt hoe ingewikkelder en scherper alles gereden moet worden, dus een goed begin is het halve werk.

Vijf meter

De hoek van een gebroken lijn vijf meter ligt midden tussen de X en de B of de E. Dat is op een kwart van de breedte van de bak en om die hoek mooi te kunnen rijden moet je zorgen dat je net voordat je ter hoogte van de X bent al op die vijf-meter lijn rijdt.

Bij de letter

De gebroken lijn vijf meter begint dan ook al direct bij de letter als je de lange zijde op rijdt. Dat is als ruiter dan ook je eerste aandachtspunt. Je wilt je paard bij die letter van de hoefslag af rijden en niet pas een paar meter verder. Het is dus belangrijk dat je goed de weg wijst, maar vooral ook dat je je paard goed aan je buitenhand hebt.

Op tijd

Vervolgens wil je, om op tijd weer terug te kunnen rijden en de gebroken lijn mooi te verdelen, op tijd op de vijf meter lijn zijn. Als je ongeveer een paardlengte voor de X op de vijf-meter lijn bent kun je je paard een moment rechtuit en daarna direct weer richting de laatste letter van de lange zijde richten. Ook daar moet je mikken dat je paard met zijn neus net voor de letter aan de hoefslag is, zodat je als je met je eigen been langs de letter komt je paard ook op de hoefslag hebt.

Mooi verdeeld

Hoe meer je oefent, hoe mooier je je gebroken lijn kunt verdelen en hoe losser je paard wordt. En natuurlijk hoe hoger de punten zijn die je krijgt van de jury.

Bron: Howtodressage

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.