Oefeningen voor de ruiterrug • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Veel mensen hebben zo nu en dan wel eens een beetje rugpijn en dat geldt ook voor ruiters. Volgens Horse and Rider heeft zelfs tachtig procent van de ruiters hier wel eens last van en is het voor sommigen zelfs reden om te stoppen met rijden. Daarom vroegen zij een fysiotherapeut tips om je rug wat sterker te maken.

Cumulatief

Met rugklachten is het vaak zo dat ze ontstaan zonder dat je het echt in de gaten hebt en dat je op een gegeven moment in één keer veel klachten lijkt te hebben. Dr. Tim Hutchful van The British Chiropractic Association (BCA) legt dat uit: “Blessures zijn vaak cumulatief. Je moet het een beetje zien als het buigen van een paperclip: 49 keer gaat het goed en de vijftigste keer breekt het doormidden. Het is dus belangrijk dat je niet wacht totdat je klachten krijgt, maar dat je ze voorkomt.”

Ondersteuning

De ruggengraat is volgens fysiotherapeute Catherine Turner gemaakt als ondersteuning en niet om de taak van rug- en buikspieren over te nemen. Je hebt als ruiter dus de taak om deze spieren sterk te maken. Rijden kan best inspannend zijn, maar alleen rijden is niet genoeg oefening om deze spieren sterk en soepel te houden. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld Pilates-les of yoga doen, maar om vast een ideetje te hebben wat je thuis kunt doen gaf Turner een paar voorbeelden.

Gezond

De oefeningen zijn enkel bedoeld voor ruiters, die gezond zijn en geen blessures hebben. Wanneer je twijfelt over een pijntje in je rug kun je je beter laten adviseren door een deskundige.

Oefeningen

  • Ga op een matje op de grond liggen op je rug en trek een knie naar je borst. Blijf een paar seconden zo liggen en doe het dan met je andere knie.
  • Ga dan op handen en knieën op de grond zitten en zak met je billen naar je hielen. Blijf een paar seconden in die houding zitten en ga dan weer omhoog. Herhaal dit een paar keer.
  • Strek vervolgens je linkerarm naar voren en je rechterbeen naar achteren, waarbij je je rug en je nek recht houdt. Houd dit een paar seconden vast en doe het dan met je andere arm en been. Wissel dit ook een paar keer af.
  • Ga dan weer op je rug liggen met je hoofd op een klein kussentje met je armen gespreid naast je en je knieën opgetrokken. Houd daarbij je armen en je voeten net boven de grond. Let hierbij goed op dat je je rug niet hol trekt en houd die positie even een of twee minuten vast.
  • Ga tot slot rechtop op een stoel zitten en span de spieren aan, die je ook aanspant als het koude water in loopt. Blijf doorademen terwijl je die spieren tien seconden vasthoudt en herhaal dit ook een paar keer.

Bron: Horseandrider

1 reactie op “Oefeningen voor de ruiterrug

  1. Miriam schreef:

    Mijn tip: ga naar ruiterpilates van Sara Ouwehand, zie het andere artikel in de nieuwsbrief.

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.