In balans op je paard – voeten, benen en bekken • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

In balans op je paard zitten is heel belangrijk. Niet alleen om er niet af te vallen als je paard eens een onverwachte beweging maakt, maar vooral ook om goed te kunnen paardrijden. Om kleine hulpen duidelijk door te laten komen zonder verwarring te veroorzaken. In balans zitten betekent dat je stil zit ten opzichte van je paard.

Voorwaarden voor een goede balans tijdens het paardrijden zijn: voldoende mobiliteit in de gewrichten, stabiliteit, coördinatie en uithoudingsvermogen. Niet in balans zitten is vaak een combinatie van aanspannen in lichaamsdelen waarin je juist zou moeten ontspannen en te weinig spierspanning in lichaamsdelen waarmee je jezelf juist rechtop moet houden. De reden waardoor iemand zijn lichaam niet optimaal gebruikt, kan meerdere oorzaken hebben. Hippisch oefentherapeut Ayke Onderweegs legt uit hoe je een goede balans op je paard kan krijgen. Ze doet dat van onderen naar boven. We gaan daarbij uit van een gezonde ruiter zonder fysieke beperkingen. In dit artikel: voeten, benen, heupen en bekken.


‘Hakken juist níet uitdrukken!’

“Voor het analyseren van de houding begin ik altijd onderaan, bij de stand van de voeten. We hoorden vroeger vaak tot in den treuren dat we onze hakken moesten uitdrukken. Maar wanneer je dit op een paard doet, span je ook allerlei andere spieren aan en dat is niet de bedoeling. Je benen moeten in zit op je paard in een hoek staan waarmee je ook, met gebogen knieën weliswaar, op de grond zou kunnen staan. Wanneer je op de grond staat en je hakken uitdrukt, kan je niet blijven staan, dus dat geeft geen balans”, vertelt Ayke.

“Focus je daarom niet op het uitdrukken van je hak, maar houd de bal van je voet in de beugel en je voet onder de heup. Je enkel en heup moeten op één lijn zitten. Wanneer je je hakken uitdrukt, belast je je onderbenen meer. Je komt dan al snel in stoelzit terecht, met je onderbenen te ver naar voren. Daarbij span je de binnenkant van je benen aan en dat maakt het weer lastiger om je bekken te kantelen. Dat geeft onbalans.” 

Het draait om je bekken

“De ligging van je benen is ontzettend belangrijk voor de stand en de beweeglijkheid van het bekken”, aldus Ayke. “Je bovenbeen en bekken vormen samen het heupgewricht. Het bekken is – via het zadel – jouw contactpunt met je paard en bepaalt de stand van de lage rug. Je moet daarom in je bekken soepel mee kunnen gaan met de beweging van je paard.”

“Wat regelmatig gebeurt, is dat de benen te ver naar voren gedrukt worden. Hierdoor kantelt het bekken iets achterover en wordt de onderrug wat bol. Je kan dan moeilijker je bekken kantelen en meegaan in de beweging, met stoelzit en schuiven in het zadel als gevolg. Ook zijn er ruiters die hun hakken optrekken. Daardoor worden de benen wat meer naar achter toe verplaatst. Het bekken kantelt dan iets voorover en de onderrug wordt wat hol. Wanneer het bekken voor- of achterover gekanteld staat kan je in je gewrichten niet meer soepel meeveren met de beweging van je paard. Doorzitten is dan bijvoorbeeld moeilijk en in de galop is zitten en meegaan is helemaal lastig. Omdat een paard zich spiegelt aan jouw beweging, heeft dit ook gevolgen voor zijn manier van gaan, zijn schwung en ruimte.”

Passend zadel en beugels niet te lang

“Ruiters rijden vaak met te lange beugels, waardoor ze als het ware op hun tenen staan tijdens het rijden en totaal niet meer soepel mee kunnen veren vanuit hun enkels, knieën, heupen en bekken. Rijden met te korte beugels zorgt er juist voor dat het bovenlichaam wat naar voren beweegt. Ook dat beperkt je vermogen om mee te veren met de beweging van je paard. De juiste beugellengte en een passend zadel zijn dan ook heel belangrijk. Als je zadel te groot is dan moet je erg spieren aanspannen om te blijven zitten en dit gaat ten koste van je souplesse.”

Wanneer je een zadel hebt met een te klein zitvlak, een te hoge lepel of een te dwingende vorm, dan gebeurt het omgekeerde. Ayke: “Als je te vast zit in je zadel, kan je ook niet meer lekker meebewegen. In balans zitten betekent dat je stil zit ten opzichte van je paard. Als je op de juiste manier meebeweegt, dan bewegen vooral je heupen en bekken.”

 

Oefening voor de stand van het bekken

Probeer je zitbeenknobbels te voelen door er recht bovenop te gaan zitten op een kruk of een harde stoel. Om de kanteling van je bekken te oefenen kun je over de zitbeenknobbels naar voren en naar achteren bewegen. Let op dat je bovenrug hierbij zo min mogelijk meebeweegt. Gaat dit goed? Dan kun je dit ook oefenen in het zadel. Begin met halt of stap en probeer in stap de beweging van je paard te volgen door je bekken mee te kantelen.

Oefening voor je balans

Ga staan alsof je op je paard zit en probeer het gewicht gelijk te verdelen over beide voeten. Probeer over de hele voet ongeveer evenveel druk te voelen. Dit kun je ook oefenen als je op je paard zit. Om te checken hoe stevig je staat kun je deze oefening ook samen doen bijvoorbeeld met een stalgenoot. Laat iemand anders dan proberen om jou met duwtjes uit balans te krijgen. Hoe stevig blijf je staan?

 

Ayke Onderweegs is Oefentherapeut Cesar en Hippisch Sportoefentherapeut bij haar bedrijf Onderweegs in beweging. Hippisch oefentherapeuten zijn gespecialiseerd in het begeleiden van ruiters bij het verbeteren van hun houding en zit. Vooral het aanleren van nieuwe gewoontes en gedragsverandering door oefenen staat daarbij centraal. Zodat een goede houding en zit uiteindelijk een automatisme is.

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.