In balans op je paard – Recht of scheef? • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

In balans op je paard zitten is heel belangrijk. Je zit dan stil ten opzichte van je paard en gaat mee in de beweging. Hippisch oefentherapeut Ayke Onderweegs legt uit hoe je een goede balans op je paard kan krijgen. De afgelopen weken ging het over je onderlijf en je bovenlijf. In dit artikel lees je over het verschil tussen je voorkeurskant en je niet-voorkeurskant en hoe je jezelf ‘rechter’ kan trainen.

“Het lastige van paardrijden is dat je zoveel verschillende dingen tegelijk moet doen en dat ook nog bovenop een levend en bewegend dier. Het is belangrijk dat je je er bewust van bent dat dit een hele opgave is. Ook omdat iedereen een goede en een minder goede kant heeft, zowel qua coördinatie als in je beweeglijkheid. Dit geldt voor zowel ruiter als paard”

Ayke: “Het goede nieuws is dat je kan oefenen om de controle over de niet-voorkeurskant te verbeteren. Je kan leren om je spieren beter te coördineren. Een ruiterlijf dat ongelijk of scheef is, veroorzaakt scheefheid in het paard. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in de zijgangen en bij het aangalopperen. Rijd je een paard met een sterke voorkeur voor een bepaalde kant? Vanuit je eigen rechtgerichtheid als ruiter, kun je je paard ook beter trainen naar meer symmetrie.”

Zijgangen in balans

“Jij spiegelt je paard; wat jij voordoet in je houding doet je paard na. Vaak geven mensen de zijgangen verkeerd aan. Ze knikken dan in hun taille en gaan op één kant zitten. De schouder wordt daarbij opgetrokken of juist weggeduwd. Mogelijk hoor je van je instructeur op zo’n moment dat je de buitenteugel erbij moet houden en buitenbeen moet geven, maar eigenlijk is dat een redmiddel voor wat je verkeerd aangeeft in je zit. Als je inknikt, op één kant gaat zitten of je schouder optrekt, dan dwing je je paard haast om over de buitenschouder weg te lopen. Je doet dit zelf namelijk ook!

Om een zijgang correct te kunnen rijden, moet je verlengen vanuit de taille en je been laten zakken. Bij zijgangen is het dus belangrijk om jezelf goed op te strekken en vooral het been aan de kant waar je naartoe wilt te laten zakken vanuit de heup”, tipt Ayke. “Leer te verlengen in je taille door je heup te laten zakken. Dit vraagt veel bewustzijn en coördinatie. Met behulp van een flexchair of balance coach kan je dit goed oefenen. Verleng je been in de richting waarin je gaat, zónder je andere been korter te maken. Blijf daarbij midden boven het paard zitten, om te voorkomen dat hij over de schouder wegvalt. Zo zorg je dat je paard vanuit zijn eigen bekken stabiel mee opzij kan lopen.”

Verkeerde galop

Wanneer je paard verkeerd aanspringt, kijk dan eerst eens goed welke boodschap je met je lichaam geeft. Als jij de neiging hebt om naar één kant in te knikken of behendiger bent aan één kant, dan kan je ook makkelijker trainen aan die kant. Het is goed om je bewust te zijn van je eigen voorkeurskant, zodat je nadrukkelijk ook de andere kant traint. En het is niet zo dat rechtshandigen altijd als voorkeur de rechterkant hebben. Je moet dit dus echt even uitvinden! Let er maar eens op met welk been je als eerste een trap oploopt of een bal wegschopt. Als jij even behendig bent aan beide kanten, wordt het ook gemakkelijker om aan beide zijden even goed aan te springen.”

 

Oefening voor aanspannen en loslaten

Om te kijken of je even snel kunt aanspannen én loslaten aan beide kanten, kan je bijvoorbeeld droog oefenen, zonder paard. Je kunt daarbij je teugels gebruiken. Probeer eens om hele korte, snelle ophoudingen te maken. Daag jezelf uit om dit aan beide zijden even snel te doen. En kan je ook net zo snel loslaten aan beide kanten?

Oefening voor onafhankelijk bewegen

Ga op tafel zitten of op een grote fitnessbal en laat je benen loshangen. Probeer cirkeltjes te draaien met je voeten naar buiten en naar binnen. Gaan beide voeten even snel rond? Geef je voeten daarna allebei andere taak, kun je ze onafhankelijk van elkaar bewegen? Laat je ene voet een cirkeltje maken en doe de andere op en neer. Wissel om na 10 herhalingen.

Ayke Onderweegs is Oefentherapeut Cesar en Hippisch Sportoefentherapeut bij haar bedrijf Onderweegs in beweging. Hippisch Sportoefentherapeuten zijn gespecialiseerd in het begeleiden van ruiters bij het verbeteren van hun houding en zit. Vooral het aanleren van nieuwe gewoontes en gedragsverandering door oefenen staat daarbij centraal. Zodat een goede houding en zit uiteindelijk een automatisme is.

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.