Houd je paard voor de loodlijn • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

De nek van het paard moet ideaal gezien het hoogste punt zijn en de neus van het paard zou op of voor de loodlijn moeten zijn in het werk, maar soms gebeurt het toch dat een paard erachter kruipt.

Niet voorwaarts

In een dressuurproef levert het achter de loodlijn gaan vaak slechtere punten op, omdat achter de loodlijn gaan meestal een teken is dat het paard onvoldoende voorwaarts door zijn lijf is. Wanneer het je wel eens overkomt dat je paard te diep gaat of achter de loodlijn, dan zijn er wel een paar dingen, die je daar als ruiter aan kunt doen.

Naar je hand

Om te voorkomen dat je paard steeds achter de loodlijn gaat kun je als ruiter goed op de volgende dingen letten:

  • Leer je paard ‘gaan
    Leer je paard om te beginnen om te gaan voor je been- en zithulpen. Soms kan het nodig zijn om een keer een tik te geven als je paard onvoldoende op je been reageert, maar als je consequent bent in het geven van je hulpen en ook in het antwoord dat je wilt, dan is het voorwaarts gaan de eerste stap in de goede richting.
  • Pas op met je handhulpen
    Let goed op dat je niet te sterk inkomt met je handhulpen en dat je je teugels niet te strak vasthoudt. Je paard kan beter een keer iets te hoog komen met zijn hoofd, maar wel voorwaarts reageren, dan dat je hem al op de rem hebt voordat hij de kans krijgt om te gaan.
  • Samenspel van hulpen
    Probeer als je je paard hebt geleerd om goed op je been te reageren zoveel contact te maken met je teugel dat deze niet slap hangt en ook niet strak staat. Stel jezelf voor dat je de energie die je met je been opwekt met je handen in je paard houdt, waarbij je zoveel met je hand toestaat dat je de energie in de richting ‘stuurt’ waar je heen wilt en check regelmatig of je je paard je hand kunt laten volgen naar beneden en weer op kunt pakken. Als je dat goed voor elkaar hebt, dan is het probleem van achter de loodlijn gaan meestal ook opgelost.

Bron: Howtodressage

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.