Het verschil tussen stretchen en lange teugel geven • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

In het begin ben je als ruiter vaak al blij dat je zoveel controle hebt over je paard dat je hem zijn hals kunt laten strekken in stap, draf en misschien wel de galop, maar hals strekken is niet hetzelfde als stretchen. Horselistening zette op een rij wat nu het verschil is en wat je kunt doen jezelf en je paard hierin te trainen.

Passieve stretch

In feite is een passieve stretch geen echte stretch. Het is meer het laten zakken van de hals.
Als je in het begin je paard wilt leren stretchen, dan weet je nog niet echt hoe dat voelt. Het kan best een beetje apart zijn om hem zijn hals steeds lager te zien dragen en het gevoel te krijgen dat je de diepte in kijkt. Bovendien kan het ook een onaangenaam gevoel geven als je paard wat uit balans raakt, wat zomaar kan gebeuren, omdat je paard wat op zijn voorhand valt bij een passieve stretch.

Hals strekken begint vanuit de teugels. Als je contact maakt met je hand en je geeft weer na dan laat je paard zijn hoofd iets zakken. Doe dat opnieuw en hij zakt verder. Zo kun je doordat je herhaaldelijk contact maakt en weer nageeft je paard leren zijn hals te laten zakken.
Maar dat is niet hetzelfde als stretchen!

Problemen

Na verloop van tijd zul je merken dat het probleem van op deze manier je paard zijn hals te laten zakken eigenlijk meer een houding is dan een wijze van aan het werk zijn. Je kunt het een paard leren zonder dat hij daarvoor zijn achterhand hoeft te gebruiken en als hij niet actief was van achteren en niet over zijn rug liep als je begon met de oefening dan kan hij zijn hals ook laten vallen zonder dat hij dat verandert.

In stap is het misschien niet zo heel duidelijk, in draf zul je kunnen voelen dat hij op zijn voorhand valt, maar als je het in de galop vraagt dan kom je er echt achter hoe ‘niet in balans’ voelt. Bovendien moet je daarmee echt oppassen, omdat je paard makkelijk kan struikelen als je hem zo rijdt.

Actieve stretch

Een actieve stretch is heel anders.

  1. Het begint vanuit de achterhand. Zonder impuls van achteren zal je paard niet echt stretchen.
  2. De energie gaat van achteren naar voren over de rug van je paard. En door die energie reikt je paard naar het bit. Hij laat daarbij de spanning in zijn bovenlijn los en hij wordt ronder.
  3. Het grootste verschil in je handhulpen is dat als je nageeft met je hand je je paard nog meer aanmoedigt om naar je hand toe te lopen. Jij hoeft niet steeds contact te nemen om na te kunnen geven, hij reikt telkens als jij nageeft weer naar je hand met zijn mond.

Passief of actief

Het grote verschil tussen de passieve en de actieve stretch is de mate van activiteit. Bij een actieve stretch blijft een paard bij je, hij blijft actief naar je handen toe lopen en bij een passieve stretch, laat je je teugels langer en dat was het.
Bovendien kun je bij een actieve stretch halve ophoudingen maken, je zit gebruiken en je beenhulpen.

Wanneer is het goed?

Al lukt het misschien niet direct, als het lukt dan weet je het.

  • Je merkt het aan de energie van de beweging van je paard
  • Zijn rug wordt ronder en voelt krachtiger
  • Zijn passen worden langer
  • Zijn lichaam wordt losser, hij wordt enthousiast en ontspannen tegelijk en hij krijgt een verende beweging.

Combineer het bovenstaande en je zweeft door de baan!

Bron: Horselistening

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.