Geen zin in een sportschool? • Dressuur Magazine
Algemeen

Hoewel ruiters meestal best fysiek actief zijn als ze niet aan het rijden zijn bij bijvoorbeeld de verzorging van hun paard en zijn stal, is het toch vaak goed om daarnaast nog iets van sport te doen. Daarmee werk je aan je eigen conditie en kracht en daar word je dan weer een betere ruiter van.

Geen tijd

Het probleem met bijvoorbeeld naast je paard ook nog een sportschoolabonnement nemen is vaak dat je agenda als ruiter/paardenbezitter al propvol zit en dat je daar bijna geen tijd voor kunt vrijmaken. Voormalig internationaal dressuuramazone Meryl Wheeler gaf op Noelle Floyd wat tips voor ruiters, die geen tijd of geen motivatie hebben om de sportschool in te duiken.

Iets doen

Veel mensen denken volgens Wheeler dat effectieve trainingen 60 minuten of langer moeten zijn. “Dat is echt niet waar”, aldus Wheeler. “Het gaat niet om hoe lang je bezig bent, gewoon iets gaan doen aan sport is al goed voor je.”

Stel een tijd in

“Stel een tijdslimiet in. Iets dat voor jezelf, je schema en je levensstijl gaat werken. Als dat een training van 5, 10, 15 of 20 minuten betekent dan is dat al geweldig. Het begint met het creëren van een gewoonte, die je dan verder uitbreidt.”

Meerdere spiergroepen

Doe bij voorkeur oefeningen, die meerdere spiergroepen tegelijk aanspreken en vraag eventueel wel advies aan een deskundige hiervoor. Er is op internet ook genoeg te vinden en het voordeel van veelzijdige oefeningen is dat je meer doet in dezelfde tijd.

Timer

Zet een timer en kies een paar oefeningen. Doe dan iedere oefening vijftien keer en doe dan de volgende en blijf afwisselen tot de timer na tien of vijftien minuten klingelt.

Technologie

Gebruik technologie! Er zijn tegenwoordig genoeg fitness-apps die je kunt gebruiken om een ​​training te vinden die je graag doet in het comfort van je eigen huis.

Naar buiten

Of ga juist lekker buiten sporten. Sla je favoriete lokale wandel-, ren- of fietspaden op. Wil je niet hardlopen, ga dan fietsen of eventueel gewoon wandelen. Zie je onderweg een bank in het park? Doe dan een paar rek- of strekoefeningen en werk daarmee stapsgewijs aan je souplesse.

Leuk

Hou je niet van hardlopen of wandelen, ga dan zwemmen, spinnen of volg bijvoorbeeld yoga- of pilateslessen. Doe wat goed voelt, dan houd je het ook vol.

Niet fit genoeg

Het beste moment om ergens mee te beginnen is als je nog beginner bent. Bij fitness is beginner zijn de beste tijd om te starten, omdat beginners hun kracht kunnen vergroten met maar liefst 50% (bereik van 15-70%) in slechts acht weken na het starten van een regulier krachttrainingsprogramma.

Maatje

Zoek een trainingsmaatje. Je workout-buddy helpt niet alleen de tijd snel voorbij te gaan, hij houdt je ook verantwoordelijk voor je training.

Motivatie

Het is belangrijk je te realiseren dat je je eigen motivatie moet vinden om te slagen. Wat houdt je tegen? Visualiseer de voordelen van het opbouwen van je fitnessniveau; visualiseer de uitkomst net zoals je zou doen tijdens het trainen en de wedstrijdvoorbereiding.

Kleine doelen

Stel kleine, maar realistische doelen. Dit kan net zo eenvoudig zijn als trainen gedurende 10 minuten per dag gedurende 3 van de 7 dagen. Zorg dat je doelen duidelijk zijn en stel ze steeds weer bij. Haal je een doel, beloon jezelf dan. Misschien met iets voor je paard of rijkleding.

Vergeet niet dat je een atleet bent. Je sport vereist discipline zowel mentaal als fysiek. Dus pak je excuses in en gooi ze in de mesthoop. Je bent klaar voor de uitdaging om de beste atleet te worden die je maar kunt zijn!

Bron: NoelleFloyd

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.