Let op je knieën • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Waar je in het rijden veelvuldig voorbij hoort komen dat je benen, armen, handen, zit en houding erg belangrijk zijn, hoor je niet zo vaak dat een ruiter zijn knie moet gebruiken. Dat is zonde volgens Grand Prix-amazone Anabel Balkenhol, want de knie is juist een ‘multitalent’ tijdens het rijden.

Belangrijkste punt

Volgens Balkenhol is de knie zelfs een heel belangrijk onderdeel: “Als een ruiter zijn knie niet los kan laten dan kan hij ook niet goed zitten, dat maakt echt een heel groot verschil.”

Knooppunt

De knie van de ruiter is een belangrijk knooppunt in het goed kunnen zitten omdat de beweging in de knie er mede voor zorgt dat de beweging van het paard door het lichaam van de ruiter kan vloeien. Als een ruiter zijn knie namelijk vasthoudt, dan doet hij dat met zijn kuitspieren en de binnenkant van zijn dijbenen. En als je die aangespannen houdt, dan duw je jezelf uit het zadel en van je paard. Bovendien kun je met aangespannen spieren nooit vloeiend volgen in de beweging, daarvoor moeten je spieren ontspannen zijn.

Hoek

De hoek van de knie mag voor een beginnen zo’n 90 graden zijn volgens het artikel in Cavallo, maar kan vergroot worden naar 100 graden of zelfs meer wanneer een ruiter beter leert zitten. Wanneer je been te recht wordt loop je de kans dat je je knie niet meer aan het zadel kunt houden en dan is je beugel te lang. In het ideale geval ligt je knie tegen het zadel en is je bovenbeen ontspannen.

Klemmen

Klemmen met je knieën is nooit goed behalve dan misschien wanneer je paard een bokkesprong maakt, dan is het wel handig om te kunnen blijven zitten. Als je namelijk klemt schakel je je gevoel uit en dat heb je nodig om goed te kunnen rijden en bovendien belemmer je ook je paard. Bedenk dat een paard een vlieg kan voelen, dan snap je ook dat het voor een paard vervelend kan zijn als jij met je knieën krampachtig zit te knijpen.

Oefeningen voor beter kniegebruik

Er zijn wel een paar oefeningen die je kunt doen om je knieën beter te kunnen gebruiken en daarvan kun je er hier een paar lezen.

  • Draai je teen een paar keer naar je paard, waarbij je een draaiende beweging maakt met je voet in de beugel en je hak van je paard afdraait. Die oefening voel je tot in je knie en lukt ook alleen maar als je voldoende ontspant in je knie.
  • Verplaats dan een paar keer het gewicht in je beugel van de bal van je voet naar de buitenkant en til daarbij eventueel de binnenkant van je voet een beetje op. Je knie komt dan even van het zadel en je voelt je net alsof je O-benen hebt.

Op een stoel

Naast de oefeningen te paard voor lossere knieën, kun je ook een oefening doen op een stoel waarbij je leert voelen hoeveel effect knijpen met je knieën heeft op de lossigheid in je zit. Ga hiervoor op een stoel zitten met je voeten iets uit elkaar op de grond, waarbij je linkervoet naar de denkbeeldige 11 wijst en je rechtervoet naar de denkbeeldige 1. Je knieën zijn gewoon los. Voel dan hoe je in deze houding je bekken kunt bewegen in alle richtingen. Knijp vervolgens je knieën naar elkaar toe en probeer dan nog eens hoe beweeglijk je bent in je bekken.

Om te weten hoeveel spanning goed is van je knie tegen het zadel kun je op de stoel blijven zitten met je voeten op heupbreedte op de grond en steun je met een elleboog op je gelijkzijdige knie. Maak dan een vuist van je hand en zet deze tegen de binnenkant van je andere knie en geef dan zo veel druk met je andere been dat je je elleboog niet van je knie afduwt, maar je je vuist wel op de plek tegen je knie houdt, dat is de spanning, die je nog hebt om te kunnen zitten, meer niet.

Bron: Cavallo

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.