Een paar snelle oefeningen voor 'kantoor'-ruiters • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Arnd Bronkhorst - www.arnd.nl

Wanneer je ’s avonds na een dag op kantoor of in de studiebanken lekker wilt gaan rijden, dan kan het wel eens gebeuren dat je niet zo ontspannen kunt zitten als je zou willen. Juist na een dag veel zitten, ben je namelijk vaak wat scheef, wat gespannen en misschien zelfs wel wat stijf geworden.

Oefeningen

Vaak geldt dat net zo goed voor ruiters, die alleen rijden als voor ruiters die nog een andere sport beoefenen, omdat je na een dag zitten lichamelijk gewoon minder flexibel en fit bent. Cavallo verzamelde daarom een paar oefeningen, die je in een paar minuten kunt doen als ruiter waar je net even meer van kunt ontspannen in je zit. Klik hier voor foto’s van de oefeningen

Zijdelingse plank

Met een zijdelingse plank waarbij je op je onderarm steunt zodat je makkelijker je evenwicht houdt, oefen je om stabiel en recht in je heupen te blijven. Als je goed in evenwicht bent kun je je bovenste arm ook nog naar boven toe uitstrekken bij de oefening. Probeer vijf keer tien tellen in gestrekte ‘plank’-houding te komen en doe dan hetzelfde op de andere kant.

Buik omhoog

Ga plat op je rug liggen met je knieën opgetrokken en je voeten plat op de grond. Houd dan je schouders en voeten op de grond en duw je heupen zo ver de lucht in dat je een rechte lijn maakt van je schouders naar je knieën en houd deze positie even vast. Laat dan je heupen weer zakken, maar raak met je billen net niet de grond aan en duw dan je heupen weer omhoog. Doe dat ook vijf keer, dat is goed voor je coördinatie en sterkt de spieren in je rug, je zitvlak en de achterkant van je bovenbenen.

Hurken en strekken

Zet je voeten heupbreed uit elkaar en hurk met je armen gestrekt naar voren. Ga dan staan en strek daarbij je armen omhoog, waarbij je je schouderbladen naar achteren duwt en ga dan weer in gehurkte zit terug. Dit kun je ook vijf keer doen.

Bukken

Als laatste kun je met je vingers nog vijf keer je tenen proberen aan te raken terwijl je je benen gestrekt houdt. Buig vijf keer zo diep mogelijk naar beneden en strek je armen richting je tenen. Houd je armen bij het rechtop staan recht voor je uit en kijk daarbij ook recht naar voren.

Bron: Cavallo

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.