De Stelling: ‘Gewone Grand Prix moet verplichte kür worden’ • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Paula da Silva - www.arnd.nl

De Stelling: ‘Gewone Grand Prix-proef moet verplichte Kür op muziek worden’

Er gaan momenteel veel geluiden rond dat de Grand Prix aantrekkelijker moet worden om naar te kijken. Zo is er al geëxperimenteerd met een verkorte proef. Waarom niet de gewone Grand Prix-proef veranderen in een verplichte kür op muziek? Dan krijgt het publiek dus een verplichte en een vrije kür op muziek voorgeschoteld, net als dat in veel andere sporten al gebeurt. Dat is toch veel leuker om naar te kijken? Grand Prix-ruiter Tommie Visser en dressuurtrainer en –jurylid Henk van Bergen reageren.

Tommie Visser:

“Eigenlijk vind ik het wel een leuk idee om van de gewone Grand Prix-proef een verplichte kür te maken. Je ziet nu ook al dat er op grote wedstrijden zoals Jumping Amsterdam en Indoor Brabant iemand achter de knoppen zit die passende muziek met de GP-proeven mee laat lopen. Deze past dan precies bij de stap, draf of galop die het paard op dat moment toont. Dat is op zich ook al leuk en wordt ook enthousiast ontvangen door het publiek.

Aan de andere kant: door het op muziek zetten van de gewone GP gaat deze wel erg op de huidige kür op muziek lijken. En we hebben ook nog de Spécial. Het lijkt me niet de bedoeling dat het publiek straks drie kuren zit te kijken op één wedstrijd. Bovendien gaat de magie van de vrije kür er dan ook wel een beetje af. Het idee om de sport aantrekkelijker te maken is goed, maar het probleem is vooral dat de beoordeling en het puntensysteem nu eenmaal moeilijk te begrijpen zijn voor leken. Wat zeg ik: zelfs voor de ruiters is de jurering soms amper te volgen! Er wordt al jaren aan dit probleem gewerkt, maar desondanks lijkt het erop dat de puntenverschillen op belangrijke wedstrijden alleen maar groter worden. Feit is gewoon dat het heel moeilijk is om de klassieke dressuurproef interessant te maken voor mensen die er geen verstand van hebben. Je houdt van dressuur of je houdt er niet van. Een verplichte Kür invoeren brengt daar denk ik weinig verandering in, al is een muziekje eronder zoals nu soms al gebeurt, wel leuk.”

Henk van Bergen:

“Misschien ben ik een beetje conservatief, maar ik vind nog altijd dat een dressuurwedstrijd een afspiegeling moet zijn van de kwaliteit van beweging en de mate van africhting van een paard. Trucjes op muziek horen daar niet bij. Nu heb ik de invoering van de vrije kür op muziek meegemaakt en daar was destijds ook veel discussie over, met name uit de trainershoek. De invoering van de kür is absoluut de redding geweest voor de sport, maar door het verzet is wel bereikt dat de gewone Grand Prix is behouden en de technische beoordeling van de kür nog steeds zwaar meetelt. En daar gaat het nu juist om in dressuur: de correcte wijze waarop een paard is geschoold en oefeningen worden uitgevoerd. Dat is in de gewone Grand Prix het beste te beoordelen. Er een wat harder muziekje achter zetten, voegt daar in mijn ogen niets aan toe. Een steeds wisselende proef met andere muziek maakt de technische beoordeling zeker niet makkelijker.

Eigenlijk geloof ik helemaal niet dat het zo slecht is gesteld met de publieke belangstelling voor topdressuurwedstrijden. Op het WK in Aken 2006 zat er 50.000 man op de tribune! Het was een deskundig en enthousiast publiek. Op het WK in Caen verleden jaar lag dat wat anders: niemand zit erop te wachten om honderd gewone Grand Prix-proeven achter elkaar te kijken. Oók niet als die op muziek zijn. Dat is een organisatorisch probleem, dus moet er naar mijn mening een organisatorische oplossing voor komen. We moeten ervoor waken dat we een publiek trekken dat alleen voor spektakel en sensatie op muziek komt. Liever heb ik toeschouwers die belangstelling hebben voor de echte scholing en africhting. Een organisatie mag zich best realiseren dat ruiters veel tijd, geld en moeite investeren in het scholen van hun paard. Deze ruiter mag dan ook verwachten voldoende tijd te krijgen om het resultaat te tonen.”

Wat vinden jullie?

Deze Stelling verscheen in Dressuur nummer 2 van 2015. Bestel deze editie hier.

Abonneren? Klik dan hier!

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.