De Stelling: ‘Een aparte jury moet in Kür de interactie muziek-beweging beoordelen’ • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl

Het is tijdens een Kür erg moeilijk om op en ín de muziek te rijden. Moeten we voor de beoordeling hiervan muzikaal geschoolde juryleden opleiden? En moet het rijtechnisch zeer lastige ‘op de muziek rijden’ niet als artistiek deel aan de moeilijkheidsgraad worden toegevoegd? Internationaal jurylid Katrina Wüst ontwikkelde een nieuw systeem om de beoordeling van de moeilijkheidsgraad objectiever te maken. Wat vindt zij van bovenstaande stelling? En wat is de mening van Christoph Hess? Hij is internationaal jurylid en hoofd afdeling opleiding van de Duitse hippische bond.

 

Christoph Hess

“Ik ben het ermee eens dat we speciaal opgeleide juryleden nodig hebben om de Kür op muziek te beoordelen. Dat hoeven geen mensen met een muzikale achtergrond te zijn. Ik vind dat we onze eigen juryleden beter moeten opleiden. Het is van groot belang dat er in de juryopleiding niet alleen aandacht aan het jureren van de Grand Prix en de GP Spécial wordt besteed, maar dat ook de Kür een vast onderdeel wordt van de opleiding. Het jureren van een Kür is heel moeilijk, omdat de juryleden op zoveel verschillende zaken moeten letten. Daar is echt scholing voor nodig.

Eind september deden we met het FEI-dressuurcomité in Warendorf verschillende experimenten met het beoordelen van de Kür op muziek. Het nieuwe systeem dat daaruit is ontwikkeld door Katrina Wüst is een goede stap vooruit om de jurering transparanter te krijgen. De ruiters leveren voor aanvang van de proef hun Kür op papier in, zodat de juryleden al inzicht hebben in de choreografie en de moeilijkheidsgraad. De volgende stap is om gradaties aan te geven in de moeilijkheden. Het beoordelen van de moeilijkheidsgraad wordt objectief gemaakt, maar de interpretatie van de muziek is nog niet opgenomen in dit systeem.

In Warendorf werd nog een ander experiment uitgevoerd. Twee juryleden jureerden naast elkaar in één hokje. Een collega beoordeelde de oefeningen vanuit de technische kant, ik bekeek de artistieke kant. Mijn collega gaf eerst zijn cijfer, daarna gaf ik een cijfer voor het rijden in de muziek. In overleg kwamen we tot één cijfer. Dat werkte enorm productief, omdat je samen naar hetzelfde kijkt, maar vanuit een ander oogpunt. De deelnemende ruiters waren hierover ook erg positief.”

 


Katrina Wüst

“Ik ben het er niet mee eens om muzikaal opgeleide juryleden in te zetten voor de beoordeling van de muziek en het rijden op deze muziek. In 2009 hebben we dit getest en dat beviel niet, onder andere omdat de kennis op paardengebied ontbrak en dat heb je wel degelijk nodig. Bij het kunstschaatsen is ook geen sprake van aparte juryleden met een muzikale achtergrond.

Het rijden op de muziek is niet een onderdeel van de moeilijkheidsgraad. Dit onderdeel komt terug in het cijfer van de muzikale interpretatie en de muziekkeuze. De moeilijkheidsgraad is iets anders. Dat heeft te maken met de onderdelen en de combinaties daarvan, dus bijvoorbeeld het rijden van een dubbele pirouette of het achter elkaar rijden van moeilijke lijnen of zwaardere oefeningen. Wanneer bijvoorbeeld de overgangen niet op de muziek worden uitgevoerd, dan komt dit terug in het cijfer voor de muzikale interpretatie en niet in de moeilijkheidsgraad.

Wat we wél moeten doen, is de criteria rond de muziek beter gaan omschrijven. Dat doen we in het nieuwe systeem ook met de criteria van de moeilijkheidsgraad. Een aantal aspecten die betrekking hebben op de muziek vind ik daarbij belangrijk. Zo moet de muziek passen bij de verschillende gangen van het paard, de overgangen horen terug te komen in de muziek en het geluid moet passen bij het paard en de ruiter. Daarnaast moet de muziek uniek zijn met muziekstukken die bij elkaar passen en die een bepaalde atmosfeer creëren. Al deze criteria moeten duidelijker, specifieker en beter omschreven worden en ruiters, trainers en juryleden moeten het er allemaal mee eens zijn. Op deze manier kunnen we de Kür objectiever maken en allemaal dezelfde taal spreken.”

 

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.