Visualiseren • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Visualiseren

Foto: Arnd Bronkhorst
Foto: Arnd Bronkhorst

Een wedstrijd brengt altijd spanning met zich mee en spanning proberen we zoveel mogelijk te beperken. Nieuwe dingen kosten mentale energie en op een wedstrijd wil je geen onnodige energie verliezen; daarom is het prima om op die dagen terug te vallen op je eigen routines. Routines zijn een vorm van zekerheid voor ons mensen: we weten wat we doen, in welke volgorde en hoe we het doen. Over deze dingen hebben we controle en dus een gevoel van zekerheid. Dr. Inga Wolframm geeft je tips.

De volgende punten kunnen je helpen je bewust te worden van je routines en er je voordeel mee te doen:

1. Optimaliseren

Maak een planning van hoe jouw voorbereiding voor jou het prettigst verloopt. Zorg er in ieder geval voor dat je niet in tijdnood komt. Stel vast hoe lang jij voor vertrek start met jouw voorbereiding. Wanneer voelt het voor jou fijn om al je spullen klaar te hebben liggen en in te laden? Hoe lang van tevoren wil je invlechten en je omkleden? Schrijf dit voor jezelf op. Weet je van jezelf dat het invlechten een moment is dat jouw zenuwen opspelen? Kies er dan voor om muziek te luisteren waar je rustig van wordt, of misschien beter nog, zet een luisterboek op. Door aandachtig te luisteren tijdens het invlechten, dwing je jezelf op te letten waardoor andere gedachten geen ruimte krijgen. Maak het voor jezelf zo comfortabel mogelijk om het meest optimaal je voorbereiding te doorlopen.

2. Keyword

Kies een woord wat jou bewust maakt van het hier en nu. Gebruik dit woord in je training en zowel op als naast het paard, zodat je het jezelf eigen kunt maken. Een standaard woord kan een teken zijn om jouw routine van rust op te starten. Misschien vind je het fijn om je spierspanning cijfers te geven zoals in het vorige artikel staat aangegeven, wil je je bewust worden van je ademhaling of herhaal je je doelen voor jezelf. Doe wat goed voelt voor jou, als je maar in de ‘ruststand’ komt. Je zult na verloop van tijd merken dat je lijf en gedachten na het uitspreken van je keyword automatisch de rust-routine opstarten.

3. Visualiseren

Als je intens voor je ziet hoe je iets doet, dan ga je het ook voelen. Zie en voel jezelf die hoeken goed inrijden. Waar zijn je handen, waar ligt je spierspanning, adem je nog naar je buik? Je kunt je proef in beelden in je hoofd zo vaak rijden en voelen als je wilt. Speel ze wat langzamer af om nog specifieker te voelen en je zo voor te bereiden op je dressuurproef. De ene persoon is meer visueel ingesteld dan de ander en kan daardoor heel gemakkelijk visualiseren, een ander kost het meer moeite om zich beelden te vormen en er een gevoel bij te krijgen. Probeer het maar eens! Natuurlijk hoeven je visualisaties zich niet te beperken tot de dressuurring, maar waan jezelf ook eens op een lekkere buitenrit of galopperend over het strand. Ook deze gedachten kunnen je al even de nodige ontspanning brengen.

Bron: Dressuur magazine
Tekst: Yvette Marchant