Verbeter je zit met passende oefeningen • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Verbeter je zit met passende oefeningen

Foto: www.arnd.nl

Gisteren kon je hier al lezen over hoe je gevoel je in de maling kan nemen als het gaat over of je wel of niet goed zit. En dat het goed is om naast zorgen voor goede begeleiding ook regelmatig filmpjes en foto’s laten maken, zodat je met eigen ogen kunt zien hoe je zit en waar je dingen kunt verbeteren.

Deze keer gaat het iets verder met tips, die Isabelle von Neumann-Cosel gaf op Dressagetoday om je zit te verbeteren. Het eerste wat Von Neumann daarover te zeggen heeft is dat er geen universele oefeningen zijn voor alle ruiters. Er zijn vaker voorkomende problemen en er zijn ook oefeningen, die voor bijna iedere ruiter goed zijn, maar een oplossing moet echt bij een probleem passen en daarvoor kun je het beste in overleg gaan met je trainer.

Zien en begrijpen

Omdat er wel vaker voorkomende problemen zijn zette Von Neumann er een paar op een rijtje met een stukje uitleg waardoor dit veroorzaakt kan worden. Wanneer je niet alleen weet waar je aan moet werken, maar ook begrijpt waarom je iets niet helemaal goed doet, dan is het vaak makkelijker er iets aan te doen.

Achterover

Achterover hangen is zo’n vaker gemaakte fout. Behalve dat het er niet mooi uitziet blijf je vaak ook nog eens achter de beweging, waardoor je veel minder goed kunt inwerken en dat heeft dus direct een negatieve invloed op je paard.

Het kan veroorzaakt worden doordat je teveel naar beneden zit te kijken (kijk vooruit), dat gaat vaak ten koste van je houding. Daarnaast kan het ook komen doordat je altijd heel veel zit te duwen om je paard voorwaarts te houden(Werk aan de gehoorzaamheid aan de hulpen). Of omdat je te slappe buikspieren hebt(doe buikspieroefeningen), omdat je paard sterk is in je hand(Zorg dat hij beter van achter naar voren gaat lopen en werk aan de gehoorzaamheid aan de hulpen) of bijvoorbeeld omdat je in zijn geheel wat slap en overflexibel bent(Ga eens kijken of de sportschool iets voor je kan betekenen). Wanneer je weet waardoor het komt, dan kun je het vaak beter aanpakken.

Alleen aan je zit

Wanneer je fanatiek aan je zit wilt werken, dan is het vaak fijn om je alleen daarop te focussen. Daarom zijn zitlessen aan de longe vaak ook zo fijn. Dan zorgt iemand anders dat je paard op de volte blijft en houdt daarbij het tempo onder controle en kun je jezelf helemaal richten op het verbeteren van je zit.

Tips

Gelukkig zijn er ook wel dingen, die wat vaker voorkomen en dingen, die je zelf kunt oefenen. Hier volgen er een paar.

  • Knieën en hakken optrekken
    Doe je stijgbeugels flink kort en ga een tijd in verlichte zit rijden, waarbij je je hakken goed uitdrukt. Daarna is het makkelijker als je je beugels weer op je normale lengte hebt om je benen gewoon af te laten hangen en je knieën ontspannen te houden.
  • Een stijf bovenlichaam met lichtrijden
    Doe je stijgbeugels uit en ga een stukje lichtrijden waarbij je oplet dat je niet met je onderbeen gaat knijpen. Je staat op vanuit je knieën in de beweging van je paard. Daarna is het makkelijker om ook met beugels ontspannen te blijven in je onderbeen en daarmee ook losser in je bovenlijf.
  • Ongelijke handen
    Wanneer je moeite hebt om je handen op een lijn te houden, leg dan een zweep op je handen en leg je duim daar bovenop. Dan merk je het onmiddellijk als je je handen niet meer op dezelfde hoogte zijn.
  • Doorzitten
    Wanneer je vooral moeite hebt met doorzitten, ga dan in het begin twee passen lichtrijden, twee passen doorzitten en zo verder. Als dat goed gaat maak je er vier passen van, dan zes, dan acht en zo verder. Zodra je merkt dat je niet meer kunt ontspannen, dan ga je een stapje terug.

Bron: Dressagetoday

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.