Ruiterfit-oefeningen! • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Ruiterfit-oefeningen!

Foto: One Switch

Garry en Janneke van One Switch hebben speciaal voor ons enkele oefeningen geselecteerd, om te werken aan onze flexibiliteit, lichaamsgelijkheid en kernstabiliteit. Ga thuis eens aan de slag met onderstaande oefeningen: de back extension en de shoulder tap in plankpositie.

Back extension

  • Stap 1: Ga op je buik liggen en plaats je handen onder je voorhoofd.
  • Stap 2: Til je bovenlijf zo ver als mogelijk op terwijl je je schouderbladen naar elkaar toe trekt en je buik, rug en billen aanspant. Ondersteun je hoofd met je handen, maar duw niet vanuit je handen. Houd deze houding even vast en zak dan weer rustig terug tot je weer ontspannen ligt.
  • Gevorderde variant: Til naast je bovenlijf ook je benen op. Zorg dan dat je je billen extra goed aanspant.

Probeer 3 sets van 10-15 herhalingen te maken met 30 seconden rust tussendoor.

Spiergroepen: (onder)rug, billen.

Vaardigheden: versterkte rugspieren, houding.

Shoulder tap in plankpositie

  • Stap 1: Ga in voorligsteun staan met je handen recht onder je schouders en je voeten op heupbreedte. Span goed je buikspieren aan en houd je lichaam in een plankpositie.
  • Stap 2: Tik om en om met je rechterhand je linkerschouder aan en andersom. Houd je heupen hierbij zo stil mogelijk en houd de plankpositie vast. Zorg dat je je hand telkens weer recht onder je schouder terugzet. Herhaal dit net zo lang totdat je de positie niet meer met een juiste uitvoering vol kunt houden.

3 sets van 20 herhalingen (10 per schouder) met tussendoor 30 seconden rust.

Spiergroepen: buik en rugspieren, armspieren.

Vaardigheden: corestabiliteit, coördinatie, spieruithoudingsvermogen.

Bron: Dressuur
Tekst: Marije Stomps