Tips voor een betere zit • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Tips voor een betere zit

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

De houding en zit van de ruiter zijn net zo belangrijk als de houding van het paard. Vaak wordt er meer aandacht besteed aan het paard zelf. Maar om als combinatie te groeien, zal ook de ruiter alert moeten zijn op zijn eigen houding. Het begint namelijk allemaal met een goede zit.

Het is niet alleen van belang om een goede houding te hebben. Je gewrichten moeten ook soepeltjes mee kunnen bewegen, wil jij goed in het zadel zitten en de juiste hulpen geven. Hier enkele tips en tricks om je balans te verbeteren en je lichaam fit te houden.

Gewrichten

Om een goede zit te ontwikkelen is het handig als je weet hoe je je gewrichten moet gebruiken. Een goede ruiter laat de beweging van zijn paard doorgaan in zijn eigen lichaam, terwijl hij daarbij soepel blijft en zo bij zijn paard kan blijven zodat hij de energie ook weer terug kan leiden. Een ruiter met een goede zit kan dat en zit daarbij ook nog ‘stil’ op een machtig bewegend paard. Dat kan hij doen als hij zijn onderrug, heupen, knieën en enkels gebruikt als schokdempers. Het paard kan zo met nog meer uitdrukking bewegen.

Stijgbeugels/zadel

Bij beginnende ruiters worden de stijgbeugels weleens opgestoken, zodat de ruiter meer aangewezen is op zijn eigen balans. Je kan namelijk geen steun meer in de beugels zoeken. Voor gevorderde ruiters is het ook niet verkeerd om deze oefening eens mee te pakken in de training. Het is zo vanzelfsprekend om met beugels te rijden, door ze soms eens op te steken merk je of je balans daadwerkelijk zo goed is als je dacht.

Je kan ook je balans testen door zonder zadel te gaan rijden. Nu ben je geheel aangewezen op je eigen houding en zit. Waar je voorheen nog steun van het zadel had, komt het nu op je eigen balans aan. Het brengt daarnaast ook variatie voor jou en je paard. Voor hem is het ook weleens lekker om zonder zadel op de rug te trainen. Grote kans dat jij zijn bewegingen zo ook beter aanvoelt.

Armen zwaaien

Door een te gespannen houding op het paard kan je last krijgen van je schouders. Dit zorgt ervoor dat je houding nog meer verslechterd. Neem een korte rustpauze. Laat je paard actief doorstappen, terwijl je je armen van voor naar achter beweegt in een cirkel. Door dit te doen recht je automatisch je bovenlichaam en blijven de schouderbladen laag. Je kan deze oefening ook doen voordat je op je paard stapt.

Heupen stretchen

Deze oefening voer je op een stoel uit. Ga zitten en leg je ene been over je andere met je enkel op je knie. Duw voorzichtig de gebogen knie een stuk omlaag, zodat je voelt dat er in je heupgewricht wat ruimte ontstaat. Voor deze oefening geldt natuurlijk ook dat je hem afwisselt.

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook