Terug in het zadel na een valpartij • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: www.arnd.nl

Wanneer je paardrijdt is de kans groot dat je er ook een keer afvalt. In veel gevallen sta je weer op en is misschien alleen je ego een beetje gekrenkt, maar soms heb je minder geluk en loop je letsel op waardoor je tijdelijk uit de running bent als ruiter.

Vertrouwen

Wanneer je dan even niet hebt kunnen rijden en je bent weer beter, dan is het soms lastig om weer vol vertrouwen op je paard te stappen. Zeker als je goed bent geschrokken van de valpartij en je hebt je ook behoorlijk bezeerd, kan het een hele uitdaging zijn.

Stappen

Wanneer je merkt dat je het eigenlijk eng vindt om weer te gaan rijden en je jezelf er misschien zelfs op betrapt dat je excuses aan het verzinnen bent om niet op te stappen, verdeel je rentree in het zadel dan in een paar stappen. Yourhorse zetten een voorbeeld van stappen op een rij.

Lichamelijk fit

Wees er als eerste zeker van dat je lichamelijk weer fit bent als je wilt gaan rijden. Een gebrek aan uithoudingsvermogen en eventuele lichamelijke ongemakken of pijntjes zijn funest voor je zelfvertrouwen. Werk dus eerst aan jezelf, zodat je conditioneel in staat bent om te rijden voordat je weer opstapt.

Mentaal herstel

Ook je mentale herstel is van belang als je weer wilt gaan rijden na een gedwongen pauze. Blijf eerst in je comfortzone als je weer gaat rijden en ga pas weer een stapje verder als je je echt goed voelt op je paard. De tijd voor nieuwe uitdagingen komt vanzelf weer als je zorgt dat je plezier en vertrouwen hebt in het rijden.

Erken je gevoel

Wees eerlijk tegen jezelf en erken eventuele gevoelens van angst en onzekerheid. Misschien ben je bang om opnieuw te vallen of om in de buurt te rijden van waar je gevallen bent. Wanneer dat zo is, laat je dan helpen door je instructeur. Hij kan je vertellen wat je wel of juist niet moet doen en het helpt vaak al als er iemand in de buurt is, die je net even een duwtje in de rug kan geven.

Maak een plan

Maak voor jezelf een plan van wat je graag wilt en stel jezelf een aantal realistische doelen. Op die manier werk je met elk doel dat je haalt en elk stapje, hoe klein ook, in de richting van je doel aan je zelfvertrouwen. Bedenk bijvoorbeeld wat je in de komende week of maand zou willen bereiken. Schrijf dat dan op en maak direct een plan van aanpak. Neem aan het eind van de week of de maand even de tijd om te zien of je je doel ook hebt behaald en ga dan daarop weer verder. Zo ben je voordat je het weet weer terug op je oude niveau.

Bron: Yourhorse

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.