Stevig in het zadel, goed of niet? • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Stevig in het zadel, goed of niet?

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Karin Oomen is oefentherapeute Cesar, en schrijft regelmatig voor Dressuur over de houding & zit. Deze keer gaat ze in op ‘stevig in het zadel zitten: “In mijn houding en zit lessen zie ik regelmatig ruiters die op het eerste oog zeer vriendelijk en netjes op hun paard zitten. Een rechte rug, zachte hand. Ze moeten alleen wel werken om hun paard voorwaarts te houden. Het eerste wat in het oog springt is dan een wat onrustig of kloppend onderbeen, waarmee ze nog net niet iedere pas hun paard vertellen dat hij in hetzelfde tempo door moet lopen.”

Een wat meer geoefend oog ziet echter ook dat het kniegewricht van de ruiter iedere pas een tikje opgetrokken wordt, tegen de wrong aan. En ook dat de ruiter wat souplesse mist in de heupen, het bekken en lage rug. Karin: “Het paard loopt dan wel, maar niet vanzelf. Het houdt zich vaak wat strak in de rug en mist schwung. Deze situatie kan zich voordoen in draf tijdens het doorzitten & lichtrijden, maar ook tijdens het galopperen. Als je deze ruiters vraagt om hun benen wat luchtiger om het zadel heen te laten hangen zijn ze ineens hun balans kwijt, ze haalden dit uit het spannen van de bovenbenen, lees: klemmen van de knieën.”

Klemmende knieën

Soms gebeurt het klemmen van de knieën onbewust, maar vaak helaas toch ook bewust. Karin: “Ik zie met regelmaat ruiters die stabiliteit zoeken in het zadel door te klemmen met de knieën of bovenbenen. Dit is jammer! Of nou ja jammer… wanneer je rodeo rijdt, je paard een onverwachte sprong maakt of een beetje jolig is, dan kan het een handigheidje zijn om jezelf in het zadel te houden. Maar doorgaans als we aan het trainen zijn dan gaat het er allemaal echt niet zo wild aan toe.”

Beweging door laten vloeien

Hoe met het dan wel? Karin: “Tijdens het dressuurmatig rijden willen we de bewegingen van het paard door laten vloeien van achter naar voren door het paardenlichaam heen. En het liefst deinen wij als ruiters daar zo harmonieus mogelijk in mee, in het ritme van het paard. Je helpt jezelf níet door de delen van je been die het dichtst bij je paard zijn, aan te spannen. Je benen staan via je zadel, rijbroek en rijlaarzen in contact met je paard. Je benen moeten kunnen voelen, reageren en de bewegingen absorberen. Dit kan niet wanneer je met klemmende knieën of bovenbenen rijdt. Wanneer je je knieën om het zadel heen klemt, verstrak je eerder. Dit geeft snel verzuurde of vermoeide bovenbenen, met kramp in de spieren van je knieën naar je liezen toe kramp tot gevolg. Daarnaast rijd je met minder ‘ruitergevoel’ en kan je de beenhulpen minder snel en zuiver geven.”

Tegenovergesteld effect

Door het klemmen met je knieën denk je stiller in het zadel te zitten, maar het tegenover gestelde gebeurt. Karin: “Je merkt dat je onrustige onderbenen en een onrustige bovenlichaam krijgt.  Door het wiebelen of kloppen van je onderbenen spoor je (onbewust) iedere pas je paard aan, deze went aan alle ruis. En wanneer je echt een keer been geeft om naar voren te gaan, valt dat bij je paard niet meer op. Je merkt dus dat je paard minder goed aan de been hulpen komt.”

Wat kan je doen?

Het beste is volgens Karin om steun op je beugels te zoeken, je hebt ze niet voor niets! “Controleer of je voldoende stevig met de bal van de voet op de beugel steunt. En of je er ook echt op kunt steunen met je hiel onder je bil, laat je onderbeen voor je gevoel naar beneden hangen.”

“Probeer voor je gevoel het idee te hebben dat je benen los om je paard en zadel heen liggen. Het is goed om verbinding met je paard te houden via de benen. Maar het hoeft geen druk te zijn. Probeer de bewegingen te absorberen, in plaats van tegen te houden. Wil je tijdens het rijden checken of je benen ontspannen genoeg om je paard heen hangen? Controleer dit dan eens door 1 been of beide op te tillen. Alsof je even de wind tussen je benen en je paard laat waaien. Lukt dit niet? Dan is er een grote kans dat je de spieren aan de binnenkant van je bovenbenen (de adductoren) te veel verkrampt.”

Verwarring

Door deze verandering kan het volgens Karin gebeuren dat je paard even in verwarring raakt en terugvalt in het tempo. “Geef dan kort een voorwaartse hulp maar laat je zo min mogelijk verleiden om dan weer te gaan klemmen of duwen. Als je dit eenmaal onder de knie krijgt zal je paard ook makkelijker zelf voorwaarts blijven lopen omdat jij lichter kunt zitten.”

Oefening

Het is hoog tijd om dit even te checken! Karin geeft je hiervoor een goede oefening: “Om de stabiliteit op de beugels te trainen, kan je gaan staan in de beugels, of in verlichte zit rijden, zonder te klemmen met je knieën dus! Het is een goede vóóroefening om uiteindelijk met meer balans te kunnen lichtrijden en doorzitten.”

“Merk je dat je vaak veel spanning hebt in de spieren van je knie tot aan de lies? Rek ze dan voor en na het rijden rustig op. Dit doe je door met de benen wat wijder te gaan staan, 1 knie te buigen en hier je gewicht naar toe te verplaatsen, het andere been is recht en hier zoek je een lichte rek aan de binnen zijde van je bovenbeen en houdt dit 10 tot 15 seconden vast.”

Zo kan je je spieren oprekken voor & na het rijden!

Karin Oomen is fanatiek dressuuramazone, niet bang voor een sprongetje, oefentherapeute, en raakte door de jaren heen meer en meer gefascineerd door houding en zit van de ruiter en ruiterfitheid.

Bron: Dressuur / Karin Oomen

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook