Benader je angst op de juiste manier • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Angst of onzekerheid kan heel vervelend zijn voor ruiters, omdat het het plezier in het rijden best in de weg kan zitten. Sportpsycholoog Jenny Susser, zelf ook actief als ruiter, geeft regelmatig lezingen over het onderwerp, maar heeft haar aanpak in de loop der tijd aangepast. Waar ze eerst sprak van angst ‘overwinnen’ heeft ze het nu liever over op de goede manier benaderen.

Angst om te overleven

“Angst is lastig, vooral in de paardenwereld. Ik gaf altijd een lezing genaamd ‘Angst overwinnen’ tot ik erachter kwam dat angst niet iets is dat je kunt overwinnen, omdat het een aangeboren reactie van het lichaam en de hersenen is om te overleven. Het overwinnen van angst zou kunnen als je bijvoorbeeld ook honger kunt overwinnen. We hebben angst nodig om onszelf veilig te houden en onze paarden ook.”

Eerste stap

Je angst begrijpen bestaat uit twee delen: als eerste moet je onderscheid maken tussen rationele en irrationele angst en ten tweede onderscheid tussen zenuwen en angst. Rationele en irrationele angst is voor iedereen iets anders. Wat voor een ruiter heel eng kan zijn, hoeft voor een instructeur helemaal niet eng te zijn. Dat betekent alleen niet dat wanneer je dat als instructeur vertelt en uitlegt dat het dan voor de ruiter niet meer eng is.

Alleen jijzelf

Dat betekent dus ook dat jijzelf de enige bent die kan bepalen wat voor jou rationele en irrationele angst is. Je weet zelf wat je kunt, wat je ervaringen zijn goed of slecht, wat je doel is, welk niveau je bent, hoe je conditie is en hoe moedig je op dat moment bent.

Dit is zo belangrijk omdat iemand anders dit niet voor je kan bepalen. Je hoeft je ook niet te schamen als je angstig bent. Houd in gedachten dat het iets is dat je veilig houdt en werk eraan om een betere ruiter te worden, daarmee verlaag je voor jezelf de gevoelens van angst omdat je meer controle hebt wanneer je beter rijdt.

Communicatie

Communicatie met je trainer is belangrijk en je kunt het beste eerlijk zijn over je angst zodat hij je kan helpen een betere ruiter te worden. Werken aan je zit helpt bijvoorbeeld vaak voor meer zelfvertrouwen en is daarmee ook een stapje om je angst goed te benaderen.

Gevaar

Wanneer je bang bent voor iets dat werkelijk een gevaar zou kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld een jong paard dat heel fris is aan het begin van het rijden of voor een paard waar je regelmatig afvalt, omdat die heel kijkerig is, pak dan eerst het probleem aan waarvoor je bang bent. Zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat je paard naast het rijden dagelijks ook vrij kan lopen zodat hij zijn vreugdesprongen kwijt is voor het werk of je laat je paard eerst even aan de longe werken voordat je gaat rijden. Verder zou je ook nog kunnen proberen om je paard een paar keer door je instructeur te laten rijden voordat je opstapt, zodat hij al los en soepel is als je zelf gaat rijden en op die manier je vertrouwen weer terug winnen.

Zenuwen

Zijn het meer de zenuwen waar je last van hebt als ruiter voor bijvoorbeeld een wedstrijd of les of voor iets nieuws, dan kun je in deze berichten een aantal tips vinden om hier mee om te gaan.

 

Bron: Dressagetoday

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.