Jureren kun je leren: Jonge paarden beoordelen (2) • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Een jonge-paardenproef is een aanlegtest en dressuurproef ineen. De beoordeling van de gangen van het paard weegt daarbij het zwaarst. Tijdens de Masterclass ‘Jureren kun je leren’ hoor je hoe dat in de praktijk in zijn werk gaat. Internationaal jurylid Janine van Twist legt je hier alvast uit waar je op moet letten bij het beoordelen van stap, draf en galop.

“In alle drie de gangen zijn vooral de takt en regelmaat belangrijk. Als jury letten we daarbij goed op ruimte en elasticiteit. In de Subli-competitie is er een rubriek voor vierjarige en een rubriek voor vijfjarige paarden. Bij een vierjarig paard zal de beweging nog vooral stuwend zijn. Bij een vijfjarige verwachten we dat de balans wat constanter is en dat het achterbeen van stuwend al meer naar dragend gaat” legt Janine uit.

Stap

“Je wilt vooral ontspanning en souplesse zien. Onbalans zie je vaak nog terug in verstrakken en in aanleuningsfouten. Denk aan het uitdrukken van de rug en het omhooggooien van het hoofd of juist te diep en achter de loodlijn gaan.”

Janine: “Bij het beoordelen van de stap moet je altijd kijken naar de regelmaat. Door het lijf stappen vinden we heel belangrijk, het zogenaamde van achter naar voren ‘schrijden’. Daarbij is de schoudervrijheid ook een aandachtspunt. Als je middenstap vraagt moet het paard de hand meenemen en er als het ware ‘achteraan’ kunnen stappen.

De belangrijkste fout die in de stap gemaakt wordt, is taktverlies door spanning of doordat de ruiter te veel wil regelen aan de voorkant. Bij een imposante entourage zoals Jumping Amsterdam is spanning natuurlijk een reëel risico. Als een paard hierdoor een klein taktfoutje laat zien, dan rekenen we dat niet zo streng aan. Maar als een paard op meerdere momenten in de proef taktfouten in de stap toont, dan heeft dat zeker effect op het cijfer.”

Draf

“In de draf wil je ruimte in de beweging, een taktmatige draf en souplesse en ontspanning zien. Kracht is daarbij ook belangrijk. Heeft het paard ruimte om te schakelen, een natuurlijke bewegingsafloop, zit er veer in? Daarbij kijken we ook naar het contact naar de mond toe, alleen veel kracht van achteren is niet voldoende als dat vervolgens resulteert in een korte hals en gespannen rug. Het paard moet zijn kracht kunnen doseren.  

We verwachten van een vijfjarige dat hij al meer dragend is in de draf en richting horizontaal evenwicht gaat. Maar het ene paard is het andere niet, natuurlijk. Kijk in de draf naar de zuivere tweetakt, tel mee met het ritme en let op de paslengte bij het beoordelen van de paarden.”

Galop en rechtgerichtheid

“Ook in de galop gaat het natuurlijk weer om ruimte en takt. We zien graag een paard dat krachtig bergop kan springen, met schoudervrijheid. In de galop kan je ook vaak goed zien hoe het met de rechtgerichtheid van een paard gesteld is. Bij jonge paarden zie je soms nog veel verschil tussen de rechter- en linkergalop. Dat zie je door te kijken naar hoe ver het achterbeen onder de massa komt aan beide kanten, dat moet gelijk zijn. Ook zie je scheefheid vaak in de schoudervrijheid in galop terug. We geven een apart cijfer voor rechtgerichtheid”, aldus Janine.

Vermogen tot schakelen

Tenslotte wordt ook het schakelend vermogen van de paarden beoordeeld.  “We willen dat een paard weg wil, maar ook weer terug kan. Bij een vierjarige heeft een overgang wat meer tijd nodig dan bij een vijfjarige, maar ze moeten het allemaal kunnen. Je kan zien dat een paard vermogen tot schakelen en terugkomen heeft als het in één ritme blijft en de souplesse en aanleuning in het schakelen behouden blijven.

In het volgende artikel in deze serie zal Janine uitleggen hoe je de andere onderdelen van de proef beoordeelt. In dit eerdere artikel legt ze uit hoe de jonge-paardenproeven in elkaar zitten en waar je bij het jureren en rijden ervan op moet letten.

Janine van Twist geeft de Masterclass ‘Jureren kun je leren’ samen met haar Zweedse collega Magnus Ringmark op donderdag 24 januari, tijdens de finale van de Subli Cup. Op vrijdag 25 januari is er ook een Masterclass, dan gaat het om de internationale Grand Prix proeven. Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor deze masterclasses.

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.