Inspiratie voor het rijden van zijgangen van Monica Theodorescu • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Gisteren kon je op Dressuur.nl al lezen over voorwaarts-zijwaartse oefeningen om je paard te verbeteren en vandaag volgen daar nog een paar tips van Monica Theodorescu over het gebruik hiervan. Om te beginnen bij het begin geeft de Duitse amazone oefeningen en variaties voor in het wijken en volgt daarna haar visie over de meer gevorderde zijgangen.

Begin bij het begin

Bij het wijken voor de kuit is het de bedoeling dat het paard recht blijft in zijn lijf en dat is dan ook gelijk de enige voorwaarts-zijwaartse oefening waarbij geen buiging wordt gevraagd. De oefening is zowel geschikt voor jonge als voor ervaren paarden, mede omdat het geen veeleisende oefening is. Toch moet je als ruiter goed opletten dat je de oefening correct vraagt. Wat vooral belangrijk is, is dat een paard leert opzij te gaan voor het been van de ruiter en daarbij ook voorwaarts te blijven gaan. Theodorescu is zelf geen voorstander van richting de bakwand wijken, omdat dat een remmend effect kan hebben op een paard. Haar voorkeur gaat uit naar een paar passen wijken op de diagonaal, dan een paar passen rechtuit gaan om vervolgens nog een paar passen te wijken op die diagonaal tot bijvoorbeeld de middellijn.

Schoudervoor

Schoudervoor is volgens de Duitse amazone een oefening, die heel belangrijk is in de training van een jong paard. Het is een oefening waarbij het paard licht gebogen leert gaan en al een beetje moet leren verzamelen. Zijn binnenachterbeen moet wat meer ondertreden, waardoor hij met iets meer schoudervrijheid gaat bewegen en het is de eerste stap richting het echte verzamelen. Waar je goed op moet letten is dat je schoudervoor rijdt naar je buitenteugel toe, zodat je met je buitenhand regelt hoe groot de hoek met de hoefslag is en niet aan je binnenteugel trekt.

Gevorderd

Voordat je meer gevorderde zijgangen vraagt aan je paard, zoals schouderbinnenwaarts, travers en appuyeren, moet hij eerst goed in balans kunnen blijven in het schoudervoor gaan en goed gehoorzaam zijn aan je hulpen. Elke zijgang en voorwaarts-zijwaartse oefening is erop gericht om het paard meer gewicht te laten dragen met zijn achterhand, hem zo sterker te maken en zijn balans te verbeteren. Daarom moet hij ook goed in balans zijn in het rechtuit gaan en in de ‘lichtere’ voorwaarts-zijwaartse oefeningen voordat je verder gaat.

Verruimingen

Ook wanneer je de verruimingen van je paard wilt oefenen en verbeteren kun je goed de zijgangen als voorbereiding gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld schoudervoor of schouderbinnenwaarts gaat, dan laat je je paard meer ondertreden met zijn binnenachterbeen en van voren lichter worden. Rijd een paar passen schoudervoor of schouderbinnenwaarts en laat je paard in het recht worden vergroten. Let goed op dat je je binnenteugel niet losgooit in het recht worden, maar duw je paard achter je binnenhand aan tot hij recht is, waarbij je hem laat verruimen. Vraag in het begin echt maar een paar pasjes, zodat hij leert antwoord geven zonder dat hij uit balans komt en bouw dat stapsgewijs uit naar wat langere stukken. Bij het terugnemen kun je hem opnieuw een paar passen schoudervoor of schouderbinnenwaarts laten gaan om hem optimaal in balans te kunnen houden.

 

Bron: Dressagetoday

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.