Eenvoudige oefeningen voor spieropbouw • Dressuur Magazine
Artikelen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

In de training van je paard wil je hem niet alleen allerlei oefeningen leren, maar je wilt ook graag dat zijn conditie verbetert en dat hij de juiste spieren opbouwt. Bij sommige paarden lukt dat makkelijker dan bij andere, maar er zijn in ieder geval een aantal vrij eenvoudige dingen die je kunt doen voor de spieropbouw.

Werk vaak en kort

Wanneer je bezig bent met de spieropbouw van je paard is het belangrijk dat je vaak kleine beetjes doet. Rijd nieuwe oefeningen, die wat zwaarder zijn, niet lang achter elkaar, maar vraag vaak een klein stukje. Wanneer je paard de kleine stukjes goed beheerst en zonder moeite uitvoert, dan kun je vanzelf iets langer doorgaan. Zodra dat kan rijd je de oefeningen langer door, maar dan wel weer minder vaak.

Interactie met ruiter

Voor de spieropbouw van een paard is de interactie met de ruiter een belangrijk onderdeel. Wanneer je als ruiter de oefeningen niet goed beheerst of zelf onvoldoende conditie of balans hebt, dan schiet het met het verbeteren van je paard meestal ook niet op. Beperk je dus als ruiter eerst tot wat je kunt en overweeg anders om bijvoorbeeld eerst oefeningen aan de longe of aan de hand te doen met je paard tot hij sterker is geworden.

Maak zijn achterhand sterker

Wanneer je werkt aan het sterker worden van de achterhand van je paard, dan werk je automatisch ook aan zijn spieropbouw. Hoe beter hij zijn achterbeen onder de massa kan zetten en daarbij naar voren blijft bewegen naar je hand, hoe beter hij zijn spieren gebruikt en dat is weer goed voor de spieropbouw. Dat kun je doen door veel overgangen te rijden binnen en tussen de gangen en oefeningen waarbij je voorwaarts-zijwaarts rijdt zoals wijken, schoudervoor en schouderbinnenwaarts, travers en appuyementen.

Balkjes

Met balkjes kun je ook veel doen aan de spieropbouw. Een oefening, die goed is met balkjes is om een lijntje neer te leggen waarbij je paard zowel naar links als naar rechts over de balkjes draaft. Leg daarvoor bijvoorbeeld ter hoogte van de X op de middenlijn twee balkjes naast elkaar, waar je tussendoor kunt rijden. Leg dan aansluitend aan de ene kant van het ‘gangetje’ twee of drie bakjes neer op een volte naar rechts en aan de andere kant twee of drie balkjes op een volte naar links. Gemiddeld kun je tussen de 1.25m en 1,75m afstand tussen het middelpunt van de balkjes laten, maar het beste pas je dat aan op de passen van je paard.

Begin makkelijk

Begin makkelijk door bijvoorbeeld vanaf de rechterhand aan te rijden, de balkjes te nemen, dan door het gangetje te rijden en vervolgens de balkjes naar links te rijden. Doe dat ook in omgekeerde richting en let goed op dat je in het begin vooral het tempo gelijk wilt houden.

Gaat dat goed, blijf dan afwisselend links- en rechtsom aan het lijntje beginnen, maar maak in het gangetje een overgang naar het halthouden en draaf dan weer weg.

Achterwaarts

Wanneer dat ook vloeiend lukt, kun je niet alleen netjes halthouden in het ‘gangetje’ bij X, maar vraag je ook een paar passen achterwaarts. Daarmee maak je een redelijk eenvoudige oefening echt een beetje een ‘body-building’-oefening.

Bron: Yourhorse

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.