Drie oefeningen voor een stabielere zit • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Drie oefeningen voor een stabielere zit

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Wanneer je toen je begon met rijden lessen hebt gehad aan de longe, dan weet je waarschijnlijk dat zulke lessen goed zijn om je zit te verbeteren. Maar waar je misschien bij longelessen wat minder aan denkt is het positieve effect voor iedere ruiter. Want ook als je ervaren bent en goed kunt zitten kun je je houding en je zit vaak nog een beetje meer verbeteren als je wat oefeningen doet terwijl je paard aan de longe gaat.

Beter zitten

Your Horse zette drie korte en ‘eenvoudige’ oefeningen op een rijtje die kunnen helpen om beter te zitten. Deze oefeningen helpen je om je balans te verbeteren en om je paard nog beter te kunnen volgen. Voor de oefeningen geldt dat je het het beste even uit kunt proberen als je paard nog stil staat of stapt voordat je het in draf of galop probeert, zodat je precies de bedoeling weet. Maak een knoop in de teugels zodat die niet per ongeluk over zijn hoofd glijden en hij erin kan gaan staan.

Knie opzij

Doe je beugels uit, blijf netjes in het midden zitten en til dan je ene knie van je paard af opzij en leg hem dan zachtjes weer terug. Doe dat vijf keer met je ene been en doe daarna hetzelfde met je andere been. Let op of het met beide benen even makkelijk is en blijf steeds mooi rechtop in het midden van je paard zitten. Laat dan even beide benen lang langs je paard hangen.

Fietsen

Een tweede oefening, die je kunt doen is om je knie een stukje op te tillen en dan een paar keer de beweging te maken alsof je aan het fietsen bent. Begin met vijf keer een fietsbeweging met je ene been en doe dan hetzelfde met je andere been. Laat daarna ook even beide benen hangen. Gebruik het ritme van de beweging van je paard als je deze oefening in stap, draf of galop doet. Overdrijf het niet, het kan best een beetje spierpijn veroorzaken.

Vliegtuig

De derde oefening doe je door beide armen op schouderhoogte opzij te houden alsof je vliegt. Draai dan eerst je bovenlichaam zo dat je linkerhand naar je paard zijn oren wijst en je rechterarm naar zijn staart en draai dan de andere kant op. Blijf in het midden zitten en laat je benen afhangen. Dit kun je ook in alle gangen doen let alleen even op dat je niet te snel draait en dat je niet naar links of naar rechts inknikt of wegzakt.

Korte sessie met warming up

Het is voor het verbeteren van je zit niet nodig om de oefeningen uren achter elkaar te doen, want een paar keer kort helpt ook al. Werk je paard wel eerst rustig los als je deze oefeningen gaat doen en zorg dat er iemand longeert, die ervaren is. Mocht je paard (nog) niet toe zijn aan dit soort werk aan de longe, dan kun je de eerste twee oefeningen misschien ook in stilstand en stap doen terwijl hij niet aan de longe gaat, maar let goed op dat je niet per ongeluk je evenwicht aan de teugels probeert te houden.

Bron: Yourhorse

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook