De kracht van het positieve in het leren • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Quillemette Kraaikamp

Je hebt als ruiter een lange leerweg voor de boeg als je begint met rijden en je raakt ook eigenlijk nooit meer uitgeleerd. Om zo goed mogelijk te leren rijden heb je een goede instructeur nodig, die je kan vertellen wat er moet gebeuren. Zijn ervaring is daarbij belangrijk, maar wat voor het slagen van het leren ook belangrijk is is dat de aanpak van je instructeur bij je past.

Vertrouwen

Om dingen te kunnen leren van iemand is het belangrijk dat er een vertrouwensband is tussen leerling en trainer. Als ruiter moet je het gevoel hebben dat je de uitdagingen, die je in de trainingen krijgt, aankunt en dat deze passen bij het niveau waarop je rijdt. Vertrouwen in je instructeur, waardoor je kunt bouwen aan het vertrouwen in jezelf. Een ruiter die geen vertrouwen heeft in zijn instructeur zal lang niet alles aannemen van hem en daardoor kansen laten liggen om dingen te leren. Bovendien ben je, als je angstig of onzeker bent, niet in staat om nieuwe informatie te verwerken, laat staan om deze informatie op te slaan.

Uitdaging

Om dingen te kunnen leren heb je uitdagingen nodig. Wanneer de basis netjes is gelegd, dan komen er wat moeilijkere dingen bij. Het is dan aan de trainer om dit zo op te bouwen dat het goed te begrijpen is en uitvoerbaar voor een ruiter. Daarnaast moeten uitdagingen passen bij de ruiter. Het heeft niet zo veel zin om de uitgestrekte galop te gaan oefenen met een ruiter die blij is dat hij een gewone overgang naar de galop kan rijden zonder dat zijn paard op hol gaat. Dan kun je beter eerst zorgen dat de gewone galop en de overgangen heen en terug voor elkaar zijn. Daarbij moet een trainer wel kunnen herkennen welke talenten een ruiter heeft en niet alleen maar kijken naar wat een ruiter minder goed kan.

Fouten maken

Ook fouten maken hoort bij het leerproces. Je trainer moet wel proberen het aantal negatieve ervaringen zo beperkt mogelijk te houden, maar hij moet zijn leerlingen ook leren dat fouten maken nu eenmaal bij het leerproces hoort. Daarmee leer je grenzen kennen, maar je leert ook dingen beter te doen.Als je bang bent om fouten te maken loop je het risico dat je stil blijft staan en dan bereik je nooit meer je doel.

Maak het plaatje in je hoofd

Wanneer je als ruiter iets nieuws wilt leren, zorg dan eerst dat je weet hoe het eruit ziet en maak het plaatje compleet in je hoofd. Weten hoe iets eruit moet zien maakt het voor ons brein gemakkelijker om het ook uit te voeren. Na verloop van tijd kun je het dan zelfs automatisch uitvoeren, terwijl je je concentreert op andere dingen.

De kracht van positieve benadering

Met de woordkeuze en de manier waarop je de woorden formuleert kun je heel veel invloed hebben op het leerproces. Wanneer je tegen iemand zegt: ‘denk niet aan een roze olifant’ dan krijgt diegene dat beeld niet uit zijn hoofd, hoe hard hij ook tegen zichzelf zegt dat hij niet aan een roze olifant moet denken. Datzelfde geldt voor trek niet aan je teugels in de overgang, kijk niet naar die enge hoek of maak alsjeblieft geen vierkante volte. Wanneer je in plaats van iemand vertellen wat hij niet moet doen, juist aangeeft wat hij wel zou moeten doen, dan benader je hem anders. En het is juist deze positieve benadering, die heel krachtig is in het leerproces. Dus in plaats van ‘trek niet aan je teugels in die overgang terug’ kun je zeggen ‘rijd je paard voorwaarts en vloeiend naar de stap als je draaft en draf als je aan het galopperen bent, maak een mooie ronde volte in plaats van maak geen vierkante volte en kijk vast richting het eind van de lange zijde in plaats van kijk niet naar de hoek.

Bron: Dressagetoday

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.