Beter zitten met wat oefeningen • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Beter zitten met wat oefeningen

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Een goede houding en zit zijn belangrijk om goed te kunnen rijden en zijn dus altijd belangrijk om aandacht aan te besteden in je training. Toch kan het zijn dat je voor je gevoel hartstikke fijn zit, maar toch niet helemaal lekker rechtop of in het midden zit. omdat een stukje spanning in je lichaam een vertekend beeld geeft.

Even anders zitten

Wat dan kan helpen is om even anders te gaan zitten op je paard, zodat je als het ware even uit de strakke houding komt om daarna met een stukje meer ontspanning weer goed te kunnen gaan zitten. Dat kunnen kleine veranderingen zijn, die je kort doorvoert en die veel effect kunnen hebben. Cavallo verzamelde er een aantal.

Hulp

Voordat je de oefeningen kunt gaan doen is het wel belangrijk dat je weet dat je paard er tegen kan als je anders op zijn rug gaat zitten. Wanneer je paard nog wat jong of sensibel is, kun je vaak beter hulp vragen en vragen of iemand hem even vast kan houden.

Knie omhoog

Voor de eerste oefening doe je je beugels uit en til je afwisselend links en rechts je knie naar je borst. Til je knie zo hoog mogelijk op, houd die houding even vast, herhaal dit zo’n acht tot tien keer en doe dan je beugels weer aan. Vaak ben je dan net even wat losser en zit je automatisch beter in het midden. De oefening helpt ook voorkomen dat je rug hol trekt.

Naar voor, naar achter

Ga eens een lange zijde in stap afwisselend teveel naar voren zitten met je bovenlichaam en teveel naar achteren. Zorg daarbij wel dat je niet in elkaar zakt, maar dat je echt probeert om zo veel mogelijk naar achter en naar voren te zitten, waarbij je net nog je evenwicht kan houden. Doordat je het zo overdrijft, is het makkelijker om daarna weer het midden te vinden, zonder dat je door spanning wordt gehinderd.

‘Zo gaat de molen’

Om je schouders lekker los te houden kun je met je arm draaien langs je lichaam. Je kunt het met één arm tegelijk doen en afwisselen, maar je kunt het ook met beide armen doen als iemand je paard vasthoudt of als je een heel braaf paard hebt en je de teugels even op zijn hals kunt laten liggen (met een knoop erin zodat de teugel niet slap langs een kant komt te hangen). Extra uitdaging in om bijvoorbeeld met je linkerarm linksom te draaien en met je rechterarm rechtsom en dat tussendoor ook nog af te wisselen. Ruiters die veel achter een bureau zitten worden soms wat strak in hun schouders en deze oefening helpt schouders en hals een beetje los te maken. Wanneer je daarna weer je teugels opneemt, dan is het vaak makkelijker om je arm ontspannen af te laten hangen.

‘Meelopen’

Tot slot voor deze keer kun je ook met je paard ‘meelopen’ in stap. Doe weer je beugels uit en ‘loop’ met allebei je benen in de maat van de beweging van je paard. Maak de loopbeweging vanuit je heup blijf met je bovenlichaam mooi stil zitten. Als je paard braaf is kun je met je armen ook mee gaan lopen zoals je mensen ziet doen bij Nordic Walking. Het voordeel van deze oefening is, is dat ruiters hier in hun heupen losser van worden en eventueel in hun schouders ook.

Binnenkort volgen nog wat oefeningen ter verbetering van je zit.

Bron: Cavallo

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook