Adem je stijfheid weg • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Adem je stijfheid weg

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Voor een fijne training van je paard is het niet alleen belangrijk dat je hem goed loswerkt en gymnastiseert, het is ook belangrijk dat je daar zelf ontspannen en los bij kunt zitten.

Wanneer je als ruiter namelijk stijf bent en niet ontspannen op je paard kunt zitten, dan kun je hem ook niet goed volgen in zijn beweging en dat is wel nodig om hem goed te kunnen rijden en trainen. Daarom gaf Practical Horseman een paar tips voor ruiters en een daarvan is dat je met ademen veel invloed hebt op het loslaten van je lichaam.

Ademen

Goed ademen helpt om je spieren te ontspannen, waardoor je met kleinere hulpen met je paard kunt communiceren. Terwijl je als je je adem inhoudt juist zorgt dat je lichaam minder zuurstof binnen krijgt en daarmee verstijf je je spieren juist eerder.

Tellen

Wanneer je niet zeker weet of je wel goed ademt kun je in het ritme van de beweging hardop gaan tellen. Neem in draf bijvoorbeeld het inzitten als telmoment en tel dan met stappen van vijf naar honderd en weer terug en doe het vervolgens in stappen van twee nog een keer. Het hardop tellen zorgt ervoor dat je moet blijven ademen en omdat je het in de maat van de beweging doet, kom je ook meer in het juiste ritme bij je paard te zitten.

Nadenken

Door je adem in te houden, krijgen niet alleen je spieren , maar ook je hersenen geen zuurstof meer. Dus je verstijft niet alleen, het wordt ook lastiger om alert te blijven en na te blijven denken. Daarmee maak je het jezelf dus nog lastiger. Doordat je hardop telt en bewust stappen van vijf en daarna twee neemt, ben je niet alleen aan het doorademen, maar kun je door het tellen ook niet blijven hangen in gedachten, die spanning oproepen en dat helpt ook voor een stukje meer ontspanning.

Doorzitten

Ook het doorzitten kun je vaak verbeteren door deze manier van te tellen. Ga bijvoorbeeld op een grote volte draven en begin met stappen van vijf terug te tellen van honderd naar nul en weer terug. Spreek luid zodat je echt de getallen uitspreekt. Door het tellen in de maat ga je steeds meer ontspannen en steeds meer in het ritme van je paard zitten. En daarmee verbeter je dus je zit.

Piepende stem

Wanneer je merkt dat je een piepende stem krijgt, dan adem je niet meer goed door en zul je jezelf ook weer meer vast gaan houden en heel snel moe worden. Ga dan even stappen en herstel je ademhaling, dan kun je daarna weer verder.

Longe

Je kunt deze oefening ook doen terwijl je aan de longe rijdt. Het voordeel daarvan is dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je paard een andere kant opgaat en je hebt een beetje hulp vanaf de grond om hem aan het bewegen te houden. Dan kun je je nog meer focussen op je ontspannen zit.

Galop

Probeer deze oefening ook in galop, tel in het ritme van de galopsprongen van je paard. Oefen het regelmatig op beide handen tijdens de training en neem er zeker een maand de tijd voor om er aan te wennen. Dan kun je ook goed beoordelen hoe veel het al geholpen heeft en ben je het zo gewend dat je er bij spanning ook even op terug kunt vallen.

Bron: Practicalhorseman

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook