Op naar een stressvrije wedstrijd! (2) • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Op naar een stressvrije wedstrijd! (2)

Foto: Arnd Bronkhorst
Foto: Arnd Bronkhorst

Zeg nu zelf, wie heeft er nu niet op zijn tijd last van spanning voor een wedstrijd? Dankzij vijf vaardigheden word je eindelijk alle wedstrijdstress de baas en kun je jouw prestaties in de ring verbeteren. Sanne Beijerman, mental coach en sportpsycholoog, heeft al heel wat bekende ruiters en amazones bijgestaan op hun weg naar de top. Mentaal fit zijn is echter eigenlijk op ieder niveau belangrijk. Daarom legt Sanne de vijf vaardigheden om wedstrijdstress de baas te worden uit. Vandaag gaat ze in op de derde, vierde en vijfde vaardigheid.

TIP 3: Doelen stellen

“Een andere effectieve manier om met spanning om te gaan, is om de juiste doelen te stellen. Het kan je helpen om je mindset te sturen. Als wedstrijdruiter wil je natuurlijk gaan voor het hoogst haalbare en dat is ook goed. Van de klasse B tot aan de Wereldruiterspelen; iedereen wil graag die geweldige prestatie neerzetten. Prestatiedrang kan je echter ook in de weg zitten, zodanig dat het je focus verandert. Doordat je alleen maar bezig bent met de prestatie, verlies je de focus op je paard of op de proef. Met het stellen van doelen wordt het makkelijker om je focus vast te houden. Veel ruiters stellen als doel ‘ik wil een winstpunt rijden’ of ‘ik wil me selecteren voor een kampioenschap’, maar dat zijn inhoudelijk niet de juiste doelen. Natuurlijk zijn het nastrevenswaardige dingen om te behalen, maar als je met dat doel de ring binnenrijdt, ligt je aandacht bij iets anders. Je aandacht moet liggen bij je paard, je proef en de onderdelen. Bedenk heel concreet hoe je wilt rijden en maak daar een doel van. Dan ben je veel meer bezig met je rijden en met je paard dan met de prestatie.”

TIP 4: Focus

“Je focus vasthouden, hangt heel erg samen met het stellen van doelen. Helaas liggen er vaak afleidingen op de loer waardoor je je focus kunt verliezen. Er zijn twee dingen waar ruiters door kunnen worden afgeleid en dat is de omgeving en hun eigen gedachten. Bij afleiding in de omgeving kun je bijvoorbeeld denken aan het wedstrijdterrein, het publiek, lawaai, vlaggen of mederuiters. Maar ook je eigen gedachten kunnen voor afleiding zorgen zoals: ‘ik mag mijn galopwissel niet verprutsen’, ‘wat als mijn paard schrikt’ of ‘ik moet deze wedstrijd echt winnen’. Voor het bereiken van een betere focus geldt dat je veel kunt leren van de momenten dat het wél goed ging. Eigenlijk leer je daar nog meer van dan van je fouten. Het is namelijk belangrijk om te leren herkennen wat goede focus is. Over het algemeen kun je zeggen dat voor alle ruiters geldt dat je focus moet liggen bij je paard en bij je proef. Dat klinkt misschien simpel, maar in de praktijk blijkt het vaak lastig om onder spanning en in een omgeving vol afleidingen je aandacht bij je paard te houden. Het komt dan echt neer op focus.”

TIP 5: Negatieve gedachten

“Dressuur is nu eenmaal een meningensport en dat maakt ruiters soms onzeker. Wat vindt de jury? Wat denken omstanders? Je eigen gedachten over een wedstrijd dragen bij aan je spanningsniveau en hebben invloed op je prestatie. Zeker als het negatieve gedachten zijn. Negatieve gedachten als ‘dit is niet mijn dag’ of ‘ik ben vast niet goed genoeg’ leiden je af van waar je mee bezig bent. Het zou mooi zijn als je die gedachtes kunt ombuigen naar positief denken, maar daarvoor moet je alle negatieve gedachten eerst herkennen. Ook hiervoor geldt dat het begint bij bewustwording. Je moet je eigen positieve mindset zien te vinden en dat kan heel persoonlijk zijn. Kijk wat voor jou het beste werkt. Wat zeg jij bijvoorbeeld tegen jezelf op een wedstrijd? En hoe kun je dat ombuigen naar iets positiefs?”

Bron: Dressuur
Tekst: Patricia Lourens