Ontspannen in je heupen en je benen • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Ontspannen in je heupen en je benen

Foto: Arnd Bronkhorst / www.arnd.nl

Als je van je paard verwacht dat hij soepel en elastisch is, dan zul je zelf ook soepel moeten zijn. Er zijn natuurlijk meerdere redenen waarom je als ruiter stijf kunt zijn en net zoveel manieren om dat te verbeteren, maar de Britse trainer Tina Sederholm zette een aantal tips op een rijtje om je heupen en benen te helpen ontspannen.

Heupen los

Doe de oefening terwijl je paard stilstaat. Laat eventueel iemand je paard even vasthouden.
Leg de linkerhand bovenop je linkerdijbeen en til je linkerbeen een stukje op uit het zadel. Maak vervolgens kleine achterwaartse cirkelbewegingen met je been. Als je merkt dat je te verkrampt bent, vraag dan iemand om je been de eerste paar keer even een stukje op te tillen om de oefening te kunnen doen.
Doe daarna hetzelfde met je rechterbeen. Het is waarschijnlijk dat je verschil merkt tussen de beweeglijkheid aan beide kanten. Dit moet je niet oplossen door aan de stijvere kant grotere cirkels te gaan maken, maar juist door kleinere bewegingen te maken. Spanning in een lichaamsdeel  is vaak een gevolg van vermoeidheid van dat gebied dus juist de kleinere beweging zal dan helpen ontspannen.

Als je merkt dat de stijfheid niet minder wordt na een paar keer oefenen of misschien zelfs erger wordt, laat dan een specialist eens kijken wat er aan de hand is. Ga er niet van uit dat het vanzelf wel weggaat, want dat gebeurt meestal niet. Gaat het na een paar keer oefenen juist wel makkelijker, dan is het tijd voor de oefening voor je benen.

Benen eraf

Deze oefening heeft veel voordelen voor je zit, voor ontspanning en ook voor de oefening met je heupen.
Je gebruikt je benen om met je paard te communiceren, dat betekent dat je wat wilt zeggen met je benen, maar dat je af en toe ook even moet ‘luisteren’. Veel ruiters hebben de neiging om, al dan niet bewust, alleen maar te vertellen met hun benen en door je benen eens helemaal van je paard te halen overdrijf je het luisteren zo nu en dan.

Begin deze oefening tijdens het stilstaan. Til beide benen een paar centimeter van het zadel, terwijl je met je bovenlichaam gewoon rechtop op je paard blijft zitten. Hou ze drie tellen omhoog en leg ze dan weer zachtjes neer.

Probeer daarna in stap je beide benen weer een paar cenitimeter op te tillen en tel dan drie passen voordat je ze weer neerlegt. Denk eraan om je benen maar een klein stukje op te tillen, het heeft geen zin om ze meters uit het zadel te proberen te tillen, dan verkramp je juist weer.

Zodra je in stap de oefening zonder problemen kunt uitvoeren kun je het in draf proberen. Houd hier steeds twee passen je benen los van je zadel. Neem als je nodig hebt voor je evenwicht tijdelijk een riem om de hals van je paard, zodat je niet aan de teugels gaat hangen. Je kunt deze oefeningen in het begin natuurlijk ook goed doen als iemand je paard aan de longe neemt, zodat je je alleen maar op je zit hoeft te controleren.

Gebruik de oefening ‘benen eraf’ tijdens je training om bijvoorbeeld even duidelijk geen beenhulp te geven of om jezelf weer in de juiste positie in het zadel te krijgen.

Bron: Horse and Ride

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook