Juryadvies voor dressuurproeven • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Juryadvies voor dressuurproeven

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Dressuur is een precieze sport. Het gaat om details en in de wedstrijdring moet je echt op de kleine dingen letten. Het maakt niet uit of je de eerste keer in de B rijdt of dat je in de Zware Tour start op een kampioenschap, door te zorgen dat je je paard op zijn best voorstelt haal je het meeste uit je proef en verhoog je je score. Door je oefeningen precies uit te voeren laat je geen punten liggen en dat kan net dat laatste verschil maken om te winnen. Het Amerikaanse internationale dressuurjurylid en trainer Cindy Sidnor geeft tips.

Nauwkeurigheid telt

Veel ruiters verliezen punten op de basisoefeningen in de proeven. Slordig gereden hoeken, A-C lijnen en voltes kosten je echt punten. “Nauwkeurigheid is echt belangrijk, ” zegt Sidnor.
Om je figuren beter te kunnen rijden adviseert ze om jezelf goed vertrouwd te maken met de afmetingen van de rijbaan, door te oefenen met alle letters, ook de niet zichtbare D, L, X, I en G in een 20-60 baan en de D, X en G in een 20-40 baan.

A-C lijn

Beginnend bij het begin adviseert Sidnor om bij A binnen te rijden komend van de kant waar je na het halthouden en groeten ook weer naartoe gaat. Dus als je bij C rechtsaf gaat, kom dan ook vanaf de rechterhand binnen. “Wend iets voor A af zodat je recht op de middellijn uitkomt en je kaarsrecht op C af kunt rijden,” zegt Sidnor. “Kijk niet naar de jury, dat leid je af, maar kijk naar de letter C. Let goed op dat je paard niet naar links valt als je hem naar rechts stuurt. Het kost je punten als dat gebeurt en het is voor de jury een teken dat de hulpen van je buitenbeen en buitenteugel niet goed door komen bij je paard.”

Perfectioneer je grote volte

Een grote volte moet een doorsnee hebben van twintig meter. Geen achttien en ook geen 22.
Sidnor:”Rijd op een grote volte bij A of bij C niet de hoeken in. Leer waar je een raakpunt op de hoefslag moet hebben ( 4 meter verder op de lange zijde dan de hoekletter) H, M, K en F zijn de hoekletters en die zitten zes meter uit de hoek. De hoek voor en na je volte moet je juist weer wel inrijden om het verschil duidelijk te laten zien. Daarnaast moet je in een 20-60 baan twee meter voor bij I of L de middellijn passeren om een ronde volte te rijden.” “Let dus goed op dat je niet precies bij I of L over de A-C lijn rijdt, want dan is je volte maar achttien meter,”aldus Cindy.

In een 20-40 baan moeten de voltes bij A en C over X gaan. Grote voltes bij E en bij B passeren de A-C lijn in een grote baan twee meter binnen de I en de L.
“Het helpt je echt enorm als je de letters en hun plaats in de bak uit je hoofd kent,” raadt Sidnor aan.

small-arena_tnlarge-arena_tn

 

Diagonaal

Een slingerende diagonaal is ook een manier om punten te laten liggen. “Onthoud dat je echt onder X door moet als je een diagonaal rijdt om een mooie rechte lijn te krijgen en zorg ook dat je bij de letter uitkomt waar je naartoe rijdt,” benadrukt Sidnor. “Het beste mik je een heel klein stukje voor de letter, zodat je netjes bij de letter bent als je met je lichaam passeert.” Wat ook erg belangrijk is bij het rijden van een diagonaal is dat je de hoeken ervoor en erna goed inrijdt.

Overgangen

Je weet dat goed uitgevoerde overgangen belangrijk zijn, maar weet je ook precies waar je ze moet maken? Volgens Sidnor is dit een veevoorkomend probleem. “In het ideale geval wordt de overgang gemaakt precies wanneer de ruiter bij de letter is met zijn lichaam. Als je dan bijvoorbeeld bij A een overgang moet maken van draf naar galop moet je eigenlijk twee passen voor A de hulp geven, zodat je paard zijn eerste galopsprong precies bij A gemaakt wordt. Het komt erop neer dat de eerste stap in de nieuwe gang gemaakt moet worden op het moment dat de ruiter met zijn lichaam bij de letter is. Als je moet halthouden bij C, dan zou het paard zo stil moeten staan dat het oor van de ruiter, zijn schouder en zijn heup in één lijn exact voor C moeten staan.”

Bron: Horsechannel

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook