Houding & zit probleem: uit balans tijdens overgangen • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Houding & zit probleem: uit balans tijdens overgangen

Karin Oomen is oefentherapeute Cesar en schrijft regelmatig voor Dressuur over de houding & zit. Ze deed laatst een oproep om jullie houding & zit problemen in te sturen naar Dressuur, zodat ze gericht tips kan geven. Vandaag behandelt Karin het probleem van meerdere lezers, namelijk het houden van een juiste balans en houding.

Het probleem

Situatie 1: S. is nu enkele maanden in het bezit van een eigen paard. Hierdoor wordt S. geconfronteerd met haar houding en zit. Het grootst probleem is het snel uit balans raken en het naar voren vallen met haar gehele bovenlichaam, voornamelijk tijdens de overgangen en het doorzitten. Het lukt S. niet om rechtop in het midden van het zadel te blijven zitten. Het belemmert het geven van hulpen en brengt het paard uit balans en in de war.

Situatie 2: Ook R. ervaart problemen tijdens het rijden van overgangen. Bij het aanspringen in galop, geeft R. aan van alles te bewegen. Zo wordt als voorbeeld gegeven dat de rug (bovenlichaam) naar voren valt, de handen omgaan gaan en de knieën en hakken opgetrokken wordt. Het netjes aanspringen vanuit de juiste hulpen is dan ook een groot probleem. R. vindt het vooral vervelend, omdat het balans van haar paard verstoord wordt. Daardoor verlopen de overgangen niet soepel en ziet het geheel er niet netjes uit.

Advies van Karin

Balansproblemen komen veelvuldig voor onder ruiters. Het is ook wat. Jezelf netjes rechtop houden op een paard wat onder je beweegt. Daarnaast kan het paard ook weleens plotseling iets anders doen dan dat je verwacht. Wanneer je balans verbetert, betekent dit eigenlijk ook dat je een onafhankelijkere zit hebt. Wanneer je onafhankelijk zit, kun je – naast dat je netter rechtop zit en de bewegingen beter volgt – ook je hulpen beter doseren. Je hebt dan minder last van ongecontroleerde ledematen, zoals wiebelende benen en armen die je paard kunnen hinderen.

Er zijn veel oefeningen die bijdragen aan het verbeteren van de balans. Het is belangrijk om eerst te zorgen dat je houding correct is. Als jij bijvoorbeeld op je paard zit en ik tover je paard weg, sta je dan met 2 benen stevig op de grond of val je voor- of achterover? Dit maakt namelijk al veel verschil voor wat jouw balans betreft. Wanneer je op de goede manier recht op je paard zit, zijn alle deelzwaartepunten goed op elkaar gestapeld. Je hangt dan niet in je lijf, maar alle kleine spiertjes rondom je gewrichten zijn alert en houden de boel op zijn plaats. Dit is iets wat je moet trainen!

Tips

Lees hieronder de oefeningen die helpen bij het verbeteren van de balans. Voer ze ook in deze volgorde uit.

  1. Laat je paard stilstaan en ga in de juiste houding zitten: enkel, heup, schouder en oor in 1 rechte lijn boven elkaar. Ga dan voorzichtig staan in de beugels en laat je onderbenen precies op dezelfde plaats. Ga zo ver staan dat je knieën nog licht gebogen zijn. Je bovenlichaam komt hierbij wat naar voren toe.
  2. Herhaal deze oefening een aantal keer. Wanneer dit beter gaat, doe je dit ook in stap, draf en tijdens de overgangen van halt -stap-halt en stap-draf-stap. Deze oefeningen zijn ontzettend nuttig omdat je hierdoor meer balans op je beugels gaat zoeken en in principe minder hoeft te gaan knijpen/ compenseren vanuit je bovenbeenspieren en bovenlichaam.
  3. Om nog meer controle te krijgen, kun je ook tijdens het lichtrijden een oefening doen, zoals klein en groot lichtrijden of zwaar en licht. Ga natuurlijk niet te lang zwaar lichtrijden, want dat is voor de rug van je paard geen pretje! Door bewust het verschil te voelen en te voelen dat het dus anders kan, train je weer een stukje balans. Pas wanneer dit goed gaat, komt het doorzitten en aangalopperen.
  4. Er zijn meerdere mogelijkheden om in balans aan te galopperen, je kunt bijvoorbeeld in de verlichte zit gaan ‘staan’. Ook kun je vanuit stap aangalopperen, omdat je dan wellicht meer controle hebt. Daarnaast kun je jezelf het doorzitten aanleren. Eerst vanuit een kleine draf (dat zit gewoon makkelijker) en daarna vanuit een normale arbeidsdraf.
  5. Het verbeteren van het doorzitten kan op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld de sta-oefening (oefening 2) afwisselen door steeds dichterbij je paard/in het zadel te ‘staan’ en de bewegingen door je lijf heen te laten gaan. Uiteindelijk kun je gaan zitten en in de bewegingen te blijven zitten en mee te veren. Ook kun je door vanuit de stap klein weg te draven, de bewegingen in je heupen, bekken en onderrug opvangen.

Je krijgt in ieder geval niet meer stabiliteit door alle spieren (krampachtig) aan te spannen en jezelf in een bepaalde positie te dwingen.

Uiteindelijk train je je balans door veel te oefenen. Bovenstaande oefeningen zijn er op gericht om meer balans op je beugels te vinden en vanuit daar gemakkelijker te kunnen blijven zitten. Houd hierbij steeds rekening dat je je rug mooi lang houdt en naar voren kijkt. Je kunt eventueel wat extra ondersteunende core stability oefeningen doen. Er zijn tegenwoordig mooie online programma’s, waar je aan hand meegenomen wordt om je rompstabiliteit te verbeteren. Ik heb zelf 2 online trainingsprogramma’s voorbereid, waar je eventueel gebruik van kunt maken.

Heb jij ook een houding & zit probleem dat je aan Karin wil voorleggen? Mail deze dan naar dressuur@eisma.nl! Karin Oomen is fanatiek dressuuramazone, niet bang voor een sprongetje, oefentherapeute, en raakte door de jaren heen meer en meer gefascineerd door houding en zit van de ruiter en ruiterfitheid.

Bron: Dressuur / Karin Oomen

Ook interessant:
Houding & zit probleem: bekken-, rug-, en heupklachten na het rijden

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook