Houding & zit probleem: stijfheid bij artrose • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Houding & zit probleem: stijfheid bij artrose

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Karin Oomen is oefentherapeute Cesar en schrijft regelmatig voor Dressuur over de houding & zit. Ze deed laatst een oproep om jullie houding & zit problemen in te sturen naar Dressuur, zodat ze gericht tips kan geven. Vandaag behandelt Karin het probleem van S., namelijk stijfheid bij artrose.

Het probleem

S. ondervindt last van haar bekken artrose. Vaak bij het begin van het losstappen, zit ze vast in haar gewrichten en is het niet mogelijk om haar bekken te kantelen. Pas na het losrijden is ze pijnvrij en kan ze alles weer. S. heeft een beperking in haar ruggengraat, waardoor de vloeistof tussen C3 en C4 minder is geworden. Hier kan ruimte in gemaakt worden door rechtop te zitten. S. ontvangt graag nog andere tips om haar bekken beter te kunnen kantelen.

Advies van Karin

Pijnklachten of opstartstijfheid komt veel voor bij artrose (slijtage van de gewrichten). Je geeft in jouw probleem ook aan dat je na het losrijden pijnvrij raakt. Gelukkig! Ik zie vaak dat bij aanvang van het bewegen/trainen alles stijf is. Het gaat moeizaam, maar na verloop van tijd gaat het beter en soepeler. Hoe kan dit? Tijdens het bewegen activeer je het ‘smeermiddel’ wat tussen de twee botten zit. Bij artrose is het extra belangrijk om dit smeermiddel te activeren, omdat de gewrichtsvlakken vaak wat hobbelig en bobbelig zijn. Hierdoor glijden de structuren minder prettig over elkaar, wanneer daar een flinke scheut smeerolie tussen zit heb je daar minder last van

Tips

Het is dus ontzettend belangrijk om in beweging te blijven. Hier geldt echt de uitspraak: Rust roest. Bewegen zorgt ervoor dat je lichaam meer synovia (smeerolie) aanmaakt.

  1. Probeer – voordat je opstapt – al wat extra oefeningen te doen. Hierdoor maak je met name je heupen, bekken en ruggewrichten soepeler. Dit zijn geen kracht oefeningen, maar oefeningen puur voor de mobiliteit. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, het heffen van de knieën, het kantelen van het bekken, het afwisselend maken van een holle/bolle rug, kwispelen en andere oefeningen. Ik heb toevallig een mini-training gemaakt voor rugklachten. Hier zijn veel van bovengenoemde oefeningen uitgelegd. De kracht zit hem in de herhaling. Herhaal dus alle bewegingen 10 tot 20 keer. Zorg dat je zeker 15 minuten opwarmt voor je gaat rijden. Doe dit soort oefeningen en bewegingen achter elkaar, voordat je naar stal gaat of voordat je opstapt. Houdt jezelf warm, een extra laagje kan hierbij zeker helpen!
  2. Wat je daarnaast kunt doen tijdens het losrijden, is je heel bewust te zijn van de ontspanning in je lijf. Laat je meenemen in de beweging van het paard. Ieder stukje teveel aan spierspanning zal ervoor zorgen dat je iets in je lijf vastzet en hierdoor blokkeert. Je zit jezelf dan meer in de weg en het komt de pijnklachten vaak niet ten goede. Door soepel mee te blijven veren in het ritme van het paard, zorg je ook tijdens het losrijden ervoor dat de smeerolie zijn werk kan doen.

Heb jij ook een houding & zit probleem dat je aan Karin wil voorleggen? Mail deze dan naar dressuur@eisma.nl! Karin Oomen is fanatiek dressuuramazone, niet bang voor een sprongetje, oefentherapeute, en raakte door de jaren heen meer en meer gefascineerd door houding en zit van de ruiter en ruiterfitheid.

Bron: Dressuur / Karin Oomen

Ook interessant:
Houding & zit probleem: bekken-, rug-, en heupklachten na het rijden

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook