Houding & zit probleem: bekken-, rug- en heupklachten na het rijden • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Houding & zit probleem: bekken-, rug- en heupklachten na het rijden

Karin Oomen is oefentherapeute Cesar en schrijft regelmatig voor Dressuur over de houding & zit. Ze deed laatst een oproep om jullie houding & zit problemen in te sturen naar Dressuur, zodat ze gericht tips kan geven. Vandaag behandelt Karin het probleem van F., namelijk bekken, rugklachten en overbelasting van de diepe heupspier tijdens het rijden.

Het probleem

F. heeft bekken en rugklachten. Na het rijden heeft ze vaak last van een overbelaste diepe heupspier. Hierdoor ervaart ze veel pijn na het paardrijden. F. is momenteel in behandeling bij een cesar therapeut en is ook door artsen gecontroleerd. Ze komen er alsnog niet achter wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn.

Advies van Karin

Bekken en rugklachten komen vaker samen voor. Wanneer je tijdens het rijden met een holle onderrug zit, waarbij het bekken voorover gekanteld wordt, zorgt dit voor het verkorten van enkele spieren. Dit zijn de rugspieren en de diepe heupspier, namelijk de musculus iliopsoas – wat ook aangeduid wordt als een belangrijke ruiterspier. Tijdens het rijden is het van cruciaal belang dat je vanuit ontspannen heup- en onderrugspieren de bewegingen van je paard volgt.

Wanneer de spiergroepen rondom het bekken te strak staan, kan dit leiden tot een blokkade van sommige spieren. Dit kan uiteindelijk weer de bewegingsvrijheid belemmeren. Het kan zijn dat je ongemerkt spanning opbouwt en als het ware verkrampt. Dit kan aanvoelen als verzuring in de spieren. Door het verstrakken van de spieren kun je ook problemen ontwikkelen op de spier-pees overgang (tendomyogene klachten). Dit kan stekende pijnen als gevolg hebben.

Tips

Om specifieke tips te geven, moet ik het probleem eigenlijk zien. Vooralsnog een aantal tips om thuis mee aan de slag te gaan:

1 – Bij deze klachten zou ik allereerst controleren of je tijdens het stappen en galopperen vanuit je heupen, bekken en onderrug de bewegingen van het paard kunt volgen. Zo niet, probeer dit dan eerst in stap te ontwikkelen. Dit kan door:

  • Bewuster te voelen wat voor beweging je paard onder je maakt;
  • Jouw benen losser om je paard heen te laten hangen (dus niet knijpen);
  • Je rug afwisselend een aantal keer bol en hol te maken en daarna de middenstand op te zoeken;
  • Niet te netjes stil willen zitten.

2 – Gaat punt 1 goed, maar heb je nog steeds last? Ga dan eens na in welke gang je de meeste klachten hebt en/of bij welke oefening. Is er een verschil in links of rechts? En is dit te relateren aan een verandering in de houding/stand van je knie, heup of rug?

3 – Het kan ook nuttig zijn om je gehele houding te controleren. De lengte van je beugels, maar ook de vorm van je zadel kan invloed hebben op je klachten. Stel dat je eens op een ander paard rijdt, met een ander zadel. Let dan goed op of een smaller of juist bredere zit de klachten verminderen of verergeren.

Heb jij ook een houding & zit probleem dat je aan Karin wil voorleggen? Mail deze dan naar dressuur@eisma.nl! Karin Oomen is fanatiek dressuuramazone, niet bang voor een sprongetje, oefentherapeute, en raakte door de jaren heen meer en meer gefascineerd door houding en zit van de ruiter en ruiterfitheid.

Bron: Dressuur / Karin Oomen

Ook interessant:
Houding & zit probleem: uit balans tijdens overgangen
Houding & zit probleem: ongelijke druk en doorrijden van de huid

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook