Hoe herken je... pijn bij je paard? • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Hoe herken je… pijn bij je paard?

Foto: Frank Sorge, www.arnd.nl

We verzuchten allemaal wel eens: ‘konden ze maar praten’ als ons paard niet lekker in zijn vel lijkt te zitten. De signalen die paarden afgeven over hoe ze zich voelen zijn vaak erg subtiel. Het goede nieuws is dat je als mens kunt leren ‘luisteren’ naar de pijnsignalen die je paard afgeeft. Er is zelfs een app voor!

Wetenschappers uit verschillende landen hebben zich de afgelopen jaren verdiept in de gezichtsuitdrukkingen van paarden met en zonder pijn. Je kan aan de neusgaten, lippen, oren, ogen en aangezichtsspieren van een paard zien of er sprake is van pijn en hoe intens deze pijn is. Door elk onderdeel te scoren kan je een totale pijnscore uitrekenen en bijhouden.

Pijnsignalen

Signalen van pijn zijn bijvoorbeeld: oren die half naar achteren staan en wat uit elkaar worden gezet. Ook spanning in de kaken en boven de ogen (rimpels) zijn een teken van pijn. Daarnaast zie je vaak opengesperde neusgaten en gesloten lippen met een platte kin bij paarden die pijn hebben.

HGS App

Deze score wordt ook wel de ‘Horse Grimace Scale’ genoemd en is zelfs vertaald naar een app voor je smartphone. Je kan dan naast je paard gaan staan en bijvoorbeeld dagelijks voor elk onderdeel scoren. De app rekent de totaalscore uit en geeft je ook uitleg over hoe het scoren werkt. Dit is een handige tool, bijvoorbeeld om te controleren of medicatie werkt tegen pijn. De app heet HGS en is hier te downloaden.

Download de poster over de painface (Engelstalig) hier.

Bron: Horses and People Magazine / Youtube / Dressuur.nl

hrlijn