Fit te paard! • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Fit te paard!

Een aantal jaar geleden zette Adelinde Cornelissen de trend door zich op weg naar de Olympische Spelen te storten op een creatief sportregime met Tjalling van den Berg zodat niet alleen haar toenmalige toppaard Parzival topfit aan de start kon verschijnen, maar ook zijzelf in haar best mogelijke versie van zichzelf de strijd aan kon gaan voor goud. Samen ontwikkelden ze zelfs een module Ruiterfitheid om ook andere ruiters in een betere mentale en fysieke conditie te brengen. Doe er je voordeel mee en word ook fysiek én mentaal sterker!

Later deze maand ontvang je verschillende tips van Adelinde en Tjalling, maar ze leggen je eerst graag uit wáárom ruiterfit zijn zo belangrijk is!

Een tiental jaar geleden was het in de paardensport nog geen gemeengoed om te werken aan je eigen fitheid. Iedereen kent natuurlijk de voorbeelden van succesvolle sporters die met een sigaret aan de ring staan. Of de net wat te zware ruiter die wekelijks op concours trouw de frietkraam bezoekt. De meeste mensen hebben leren paardrijden zonder dat er aandacht was voor de eigen fitheid. Dat is tegenwoordig wel anders. Niet alleen de kennis over de invloed van de ruiter op het paard en de positieve impact van een goede lichamelijke conditie van de ruiter op zijn rijkunsten is uitgebreid, ook de huidige tijdgeest verlangt meer nadruk op de eigen gezondheid. Kinderen spelen minder buiten, zijn minder lenig en hebben eerder overgewicht. Je ziet op wedstrijd veel combinaties waarbij de ruiter niet in ‘wedstrijdconditie’ is, terwijl we allemaal weten dat het succes ten minste voor de helft door de ruiter wordt bepaald.

Ruitergevoel ontwikkelen

We weten inmiddels dat een ruiter die goed in balans zit, veel controle heeft over de fijne motoriek en weet waar hij mee bezig is, heel goed kan leren paardrijden. Zulke ruiters kunnen de natuurlijke gangen van het paard verbeteren en daar draait het om in de dressuur. Ruiterfitheid heeft als doel de paardensporter los van het paard te trainen en zichzelf te ontwikkelen op mentaal en fysiek vlak en juist op die punten die het ruitergevoel verder ontwikkelen.

Praktische oefeningen

Ruiterfitheid richt zich dan ook niet zozeer op de algemene conditietraining van de ruiter, maar biedt juist een scala aan oefeningen die helpen om beter te leren paardrijden. Als je het moeilijk vindt om in balans te zitten, kun je daar oefeningen voor doen. Gewoon tijdens een autoritje, op stal, tijdens het tandenpoetsen of onder de douche. Adem je snel oppervlakkig en zet je je schouders vast? Dan zit je ademhaling hoogstwaarschijnlijk te hoog. Door concentratie oefeningen en ademhalingsoefeningen te doen, kun je je ademhaling bewust zelf laag houden en de juiste spieren ontspannen, waardoor je uiteindelijk beter bij het paard blijft. Het rijden van een goede proef vergt een grote concentratie en focus. Het vertrouwen in eigen kunnen is essentieel bij een neerzetten van een strakke verrichting. Dat leer je niet door oneindig maar die proef te oefenen. Focusoefeningen en ademhalingstechnieken helpen hierin vooral op mentaal vlak.

Met ruiterfitheid – waarbij de focus ligt op de ademhaling, balans en focus – merk je direct verschil. Je rijdt ineens beter als je door een spannende en lastige balansoefening hebt geleerd om de focus vast te houden. Nu lukt het tijdens een spannende wedstrijd ook beter om op het paard en de wedstrijd te blijven concentreren en het beste uit beiden te halen.

Verbeter de samenwerking tussen de ruiter en paard, werk aan de eigen ruiterfitheid en kom daardoor tot topprestaties!

Bron: ATC