Centered Riding: aan de slag! • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Centered Riding: aan de slag!

Foto: Quillemette Kraaikamp
Foto: Quillemette Kraaikamp

Gisteren vertelde Micha van Rheden je de basis over Centered Riding. Vandaag geeft ze, met behulp van Grand Prix-amazone Jill Huijbregts, je drie oefeningen voor het verbeteren van je houding en zit!

Balanscheck

Een goede manier om te checken of je in balans zit, is om even te gaan staan in de beugels. Dit gaat Jill makkelijk af, maar als je niet of moeilijk een extra pas kunt blijven staan, dan zit je meestal achter de beweging van je paard. Op de foto zie je dat Jills zwaartepunt iets verder naar voren gaat dan je misschien had verwacht om in de beweging van het paard te blijven. Veel mensen zitten te ver naar achteren met hun bovenlichaam, waardoor er een soort ‘zweepslag’ in het bovenlichaam wordt gecreëerd en je altijd achter de beweging van je paard zit.

Foto: Quillemette Kraaikamp

Beter meezitten

Heb je moeite met je balans, doorzitten of je paard volgen in de beweging? Dan is deze oefening een goede! Deze houding gebruik je om de vering in je knieën en heupgewricht te vinden en je onderrug te laten swingen. Ga, terwijl je paard draaft, een paar passen in verlichte zit staan. Leg – anders dan bij de verlichte zit bij het springen, waarbij je voet onder je zwaartepunt is –  je benen verder naar achteren. Door je voet meer naar achter te brengen en te doen alsof je geen onderbenen hebt, kun je de bewegingen van je paard beter voelen en blokkeer je de beweging die uit je heupgewricht komt niet. Als je vanuit deze houding je zitbotjes in het zadel laat zakken en je daarna recht maakt alsof je aan een touwtje hangt, moet je hetzelfde ‘meeswingende’ gevoel behouden als je had in de verlichte zit. Deze oefening helpt echt om je bekken en onderrug los te maken en de swingende drafbeweging van je paard beter te voelen. Begin rustig met deze oefening: ga eerst maar een pas of drie staan, voel de beweging van je paard, ga weer zitten, blijf een paar passen doorzitten en ga weer lichtrijden. Zo leer je steeds beter voelen en kun je het aantal passen gaan uitbreiden.

Foto: Quillemette Kraaikamp

Zitbeentjes voelen

Als je het moeilijk vindt om te bepalen of je goed op je zitbeenknobbels zit (of om ze überhaupt te voelen), of als je snel geneigd bent je bekken naar voren te kantelen waardoor je een extra holle rug krijgt, is dit een goede oefeningen. Ga stilstaan en leg je benen voor het zweetblad. In deze positie worden je zitbeenknobbels goed in het zadel gedrukt en zijn je bekken en rug op de juiste wijze gepositioneerd. Probeer dat gevoel te bewaren als je je benen daarna weer rustig terugbrengt in de normale positie (of laat iemand dat voor je doen).

Foto: Quillemette Kraaikamp

Bron: Dressuur
Tekst: Marije Stomps