Beter presteren aan de hand van drie pijlers • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Beter presteren aan de hand van drie pijlers

Eergisteren heb je kunnen lezen dat Adelinde Cornelissen haar prestaties in de ring nog meer verbetert door niet alleen haar paard te trainen, maar ook zichzelf. In grote lijnen focust ze zich op haar ademhaling, balans en focus. Ben jij nou ook nieuwsgierig hoe deze drie elementen jouw eigen rijden beïnvloeden? Dressuur legt het uit!

Ademen is leven

De ademhaling is enorm belangrijk, bij alle dingen die je doet en zeker op momenten van stressbeleving. Dus ook tijdens het paardrijden. Een goede ademhaling verbetert de focus, de balans en vermindert de kans op fouten. Ademen is leven, ook in de sport. Lees snel meer over nuttige ademhalingstechnieken voor meer balans, ontspanning, focus en gevoel!

Hoog of laag?

Je kunt op twee manieren kunt ademhalen: via de borstademhaling (hoog) of via de buikademhaling. Met een ‘goede’ ademhaling wordt de (diepe) buikademhaling bedoeld; hierbij worden de borstspieren niet gebruikt. Je ademt ontspannen diep in en bij het uitademen voel je de onderbuikspieren ontspannen.

Signalen van verkeerde ademhaling

Wanneer een ruiter via de borstademhaling ademt in plaats van via de buikademhaling, raakt deze op diverse manieren verstoord. De ademhaling zit namelijk te hoog:
* De ruiter zet zijn schouders vast en trekt deze op.
* De ruiter heeft moeite met zijn rompstabiliteit. Hij zit meer boven zijn paard dan bij zijn paard, waardoor hij niet goed met het paard meebeweegt.
* De ruiter verkrampt in zijn hulpen. Hij blijft zijn benen optrekken en/of houdt de hand er te lang aan.

Nut van ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen zijn bedoeld voor mentale alertheid en om het lichaam te laten herstellen na inspanning. Ze vormen een moment van herstel voor het lichaam De ademhalingstechnieken die je in de oefeningen toepast zorgen ervoor dat je ademhaling weer naar beneden, naar je buik gaat waardoor ook het zwaartepunt van je lichaam zakt. Je komt weer in balans, het zwaartepunt is laag waardoor je je schouder los kunt houden. Je hervindt je rust, je balans en je ritme en voelt je lichaam weer ontspannen en op krachten komen. Hierdoor kun je beter de bewegingen van je paard volgen en fijner inwerken Dit zorgt te paard voor een veel fijnere, lichtere, meer verende verbinding met de mond van je paard. Je krijgt meer gevoel!. Door tijdens de oefeningen goed naar de ademhaling te luisteren, word je bewust van je lichaam. ‘Beleef je sport, blijf ademen!’

Tip:

De ademhaling kan worden gebruikt om in een staat van optimale alertheid te komen. Bij teveel spanning (stress) wordt de ademhaling bewust naar beneden (lager in frequentie en meer vanuit de buik) gebracht, terwijl men bij een te ontspannen situatie juist bewust gaat ademen en de frequentie omhoog brengt. Je voelt zelf aan wanneer je in opperste alertheid bent en dus de ademhaling optimaal is.

Balans

Balans is een van meest belangrijke aspecten bij het paardrijden. Het gaat constant om de balans tussen ruiter en paard. Wanneer we het bij het paardrijden over balans hebben met betrekking tot de ruiter, denken veel paardensporters al snel alleen aan ‘in balans zitten’. Maar balans is veel omvattender. Veel dynamischer. Het heeft te maken met een continue aanpassing op allerlei veranderingen in de omgeving. Balans heeft niet alleen betrekking op het fysieke aspect, maar ook op de sociale en mentale gesteldheid. Met de volgende oefeningen verbeter je je balans!

Uitingen van disbalans

Als je aan het verbeteren van je balans wilt werken, is het belangrijk om je eerst bewust te worden van dat er sprake is van een disbalans (mentaal of fysiek). Pas dan kun je corrigeren en de balans verbeteren en uiteindelijk herstellen. Signalen van mogelijke disbalans kunnen zijn:

  • De ruiter zit scheef; knikt in aan één kant van zijn lichaam.
  • De ruiter zit teveel voor- of achterover waardoor hij niet mee is in de beweging van het paard.
  • De ruiter is gestrest (mentale disbalans) en houdt de spieren te gespannen.
  • De ruiter houdt zich teveel vast aan de teugels om in balans te blijven.

Als de disbalans meer van mentale aard is, kunnen ademhalingsoefeningen of focusoefeningen hulp bieden. Merk je dat je op het gebied van houding en evenwicht nog winst kunt boeken, ga dan aan de slag met onderstaande oefeningen!

Tip:

Iedereen raakt wel eens uit balans en de kunst is om zowel mentaal als fysiek te herstellen. Deze twee elementen gaan namelijk altijd hand in hand. Doel is het spannen in de core, ontspannen in de extremiteiten en blik op een vast punt zetten.

Focus

Focus is een mentaal aspect en heeft te maken met het concentratievermogen van de ruiter en zijn vermogen om naar een doel toe te werken. Bij een optimale focus is de ruiter helemaal geconcentreerd op zijn paard en zijn bewegingen, afleidende zaken als de (indrukwekkende) omgeving, spelende kinderen verderop of mensen op de tribune spelen geen rol. Het andere aspect van focus heeft betrekking op het trainen met een doel. Met welk doel stapt de ruiter die dag op zijn paard of spant hij hem in? Dat doel wordt tijdens de training de leidraad en daarvoor wordt die dag getraind. Focus is een heel belangrijk aspect om dagelijks te trainen, naast de fysieke training. ‘Uiteindelijk is het namelijk altijd je hoofd dat het opgeeft, en niet je lijf!’

Gebrekkige focus

Een paardensporter die niet voldoende gefocust is, is snel afgeleid, veel met zijn omgeving bezig en mist daardoor signalen van het paard. Oefeningen worden niet correct of rommelig uitgevoerd. Een ruiter zonder trainingsdoel (een focus) rijdt maar wat rond en communiceert onduidelijk met zijn paard. De hulpen zijn niet eenduidig. Ademhaling en focus zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door de borstademhaling te laten zakken naar een buikademhaling komt de paardensporter vrijwel automatisch in concentratie en de fysieke ervaring is uitermate ontspannend.

Bron: ATC