Zonder knikkende knieën op concours • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Bijna iedere ruiter kent wel het gevoel dat hij uitkijkt naar een wedstrijd en aan bijna niets anders meer kan denken. De voorbereiding heeft misschien een tijd geduurd, maar jij en je paard zijn er helemaal klaar voor nu en niets staat je nog in de weg om leuk mee te kunnen doen. En toch is er dan soms zo’n knagend gevoel dat maar niet wil verdwijnen.

Wedstrijdcoach John Haime komt dat vaker tegen in zijn praktijk en gaf daarom op Horse and Rider een paar tips. “Je bent niet alleen en het is ook normaal als je een beetje last hebt van zenuwen als je mee gaat doen aan een wedstrijd, maar als het je lol in het rijden bederft en daarmee vaak ook je prestatie in de ring, dan is er wel iets dat je kunt doen.”

Blijf bij de les

Mensen en dus ook ruiters spenderen bijna de helft van de tijd dat ze wakker zijn met denken aan iets anders dan aan wat ze aan het doen zijn en die afdwalende gedachten zorgen vaak voor minder gelukkige gevoelens. Wanneer je met je gedachten afdwaalt naar morgen, overmorgen of zelfs volgende week dan gebeuren er vaak twee dingen:

  1. Je vermindert de kwaliteit van wat je ‘nu’ aan het doen bent omdat je niet volledig geniet van het moment.
  2. Vaak creëer je dreigende scenario’s in je hoofd en ga je vervolgens piekeren over al die dingen, die mis zouden kunnen gaan, waarmee je jezelf zenuwachtig maakt.

In aanloop naar de wedstrijd

“Als je problemen hebt met dit soort angstige gedachten in aanloop naar een wedstrijd, raad ik je ten zeerste aan om een ​​eenvoudige mindfulness-oefening te volgen die je kan helpen te leren hoe je in het moment moet zijn en er volledig van kunt genieten”, aldus Haime. “Dit houdt in dat je de tijd neemt om stil te zitten, terwijl je aandacht besteedt aan alle gedachten, geluiden en gevoelens, die je gewaarwordt in je lichaam en je aandacht hierop terugtrekt wanneer je gedachten afdwalen.”

Belangrijke vaardigheid

“Het is een belangrijke vaardigheid voor ruiters om ‘in het moment’ te kunnen blijven en niet te denken aan de concurrentie en tijdens de wedstrijd hun volledige focus te houden op de oefeningen in de proef. Ook veel topruiters gebruiken eenvoudige mindfulness-oefeningen om zelfbewustzijn te ontwikkelen, zelfs als ze niet lijden aan pre-competitieangst.”

Online

Volgens Haime kun je, als je nog geen ervaring hebt met mindfulness-oefeningen, deze online vinden, maar je kunt natuurlijk ook de hulp inschakelen van bijvoorbeeld een sportpsycholoog. Bewust zijn van het belang van ‘in het moment’ blijven is in ieder geval een stap in de goede richting.

Bron: Horseandrider

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.