Tip en ademhalingsoefening voor ruiters • Dressuur Magazine
Algemeen
Eva de Man met Jolien Dalenberg Foto: Quillemette Kraaikamp

Iedere ruiter heeft het wel eens (of vaker) te horen gekregen dat hij vooral moet blijven ademen als hij aan het rijden is. Daarmee wordt meestal niet alleen bedoeld dat iemand moet blijven ademen, want ademen is nu eenmaal noodzakelijk om te overleven, maar vooral dat je op de goede manier moet blijven ademen. Dus bijvoorbeeld niet je adem inhouden, iets dat je als ruiter soms doet als je spanning voelt.

Manier van ademhalen

De manier waarop je ademhaalt zegt veel over hoe je reageert op je paard. Je kunt de adem opdelen in vier delen:

– lage buik
– middenrif
– hart/borstgebied
– keel

Het ideale plaatje is dat al die delen met elkaar in balans zijn, waardoor de adem als een mooie, vloeiende beweging door je lijf gaat. Dit is bij nagenoeg niemand zo, maar je kunt daar met de juiste begeleiding wel iets aan doen volgens Jolien Dalenberg, die zich hierin heeft gespecialiseerd.

Timer zetten

Dalenberg, die naast lichaamsbewustzijn-expert ookpaardentrainer is en adem- en stemcoach Monique van der Hoeven houden zich bezig met ademhalingsoefeningen voor ruiters en waren onlangs op Stal Panta Rhei voor een workshop. Een van de tips van Monique was om bewuster te worden van je ademhaling door jezelf aan te wennen om er twee keer per dag bij stil te staan. “Zet twee keer per dag een alarm op je telefoon, zodat je in ieder geval op die momenten een paar keer bewust adem haalt. Even stoppen met wat je doet en drie keer bewust in en uit ademen. Wéten hoe iets moet is namelijk één ding, maar door het in je dagelijks leven te integreren, ga je er meer en meer een gewoonte van maken. Op die manier kun je er tijdens het rijden sneller en makkelijker op terug grijpen dat je door moet blijven ademen.”

Ademtip voor focus en kalmte

Een van de oefeningen, die Jolien van harte aanbeveelt aan ruiters is een oefening van een paar minuutjes, die heel fijn is als je iets moet gaan doen wat spannend is, maar waar je wel geconcentreerd voor wilt zijn. “Mijn ademtip is er één die je meer focust, maar tegelijkertijd ook kalmeert. Perfect dus als je een wedstrijd hebt of op buitenrit gaat en dat een beetje spannend vindt”, aldus Jolien. “Je ademt afwisselend door je linker en rechter neusgat.”

Zo voer je het uit:

Zorg dat je rechtop zit of staat. Sluit met je duim van je rechterhand, je rechter neusgat. Adem in door links. Met één van je andere vingers (bijvoorbeeld je ringvinger) sluit je vervolgens je linkerneusgat. Adem uit door rechts. Wacht even. Adem in door rechts (je linker neusgat is nog steeds afgesloten). Pauzeer even en gebruik je duim om het rechter neusgat weer af te sluiten. Adem uit door links. Wacht even. Dan adem je weer in door links, en begin je weer van voren af aan.

“Als je dit één of twee minuutjes volhoudt, kalmeer je je zenuwstelsel en schoon je je energiebanen op. Je hartslag wordt lager en je hebt meer focus”, besluit Jolien.

In de praktijk

Aan het eind van de workshop liet Eva de Man samen met Jolien zien hoe je de ontspannen ademhaling kunt gebruiken op je paard. “Ik wist natuurlijk dat je veel kunt doen met je ademhaling en ik gebruikte dat ook bij de training van mijn paarden, maar nu ik weet hoe dat proces in je lichaam werkt, kan ik het nog beter inzetten”, vertelt Eva na afloop. “En het is ook weer even een reminder om er soms in de lessen, die ik geef wat dieper op in te gaan. Je zegt wel snel ‘adem door’ en gaat dan verder, maar er af en toe even bij stilstaan is een goede zaak.”

 

 

Bron: Dressuur

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.