Tien geboden voor spieropbouw van je paard • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Tien geboden voor spieropbouw van je paard

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Als dressuurruiter wil je graag dat je paard zich door jouw training ontwikkelt tot een krachtige en soepele atleet. Om dit te bereiken moet je in de training tijd besteden aan het gymnastiseren om hem soepel te maken en aan spieropbouw om te zorgen dat hij sterk genoeg wordt.

Bij het opbouwen van spieren is het wel belangrijk dat je zorgvuldig te werk gaat en over een langere termijn plant. Cavallo zette een aantal tips en valkuilen op een rijtje over deze spieropbouw. Samen met enkele deskundigen op het gebied van het paardenlichaam maakte het blad de ‘Tien geboden voor spieropbouw’.

Neem de tijd

Spieren opbouwen kun je met intensief trainen vaak snel doen, maar het moet niet je doel zijn om in een paar maanden een super bespierd paard te hebben. Pezen, banden en andere structuren, die in het paardenlichaam heel belangrijk zijn in zijn beweging, zijn niet zo flexibel als spieren en als je paard te snel heel sterk wordt, dan trekken die sterke spieren veel te hard aan zijn banden en pezen. Gevolg daarvan is dat je paard met allerlei blessures te maken krijgt. Afwisseling in de training is dus heel belangrijk net als stapsgewijs opbouwen en je paard steeds de tijd geven om met zijn hele lichaam te wennen aan dat beetje meer.

Aanspannen én ontspannen

Wanneer spieren een lange tijd achter elkaar aangespannen worden, dan resulteert dat in verkrampen. En eenmaal verkrampt werkt de training averechts, want daar wordt je paard slechter van. Te lang iets doen kan bijvoorbeeld zijn te lang in een gang rijden, te lang doorgaan op een oefening of te lang in dezelfde houding doorrijden. Als maatstaf zou je aan kunnen houden dat je de arbeidsfase niet langer dan vijf minuten laat duren en de ontspanningsfase wel tot vijf minuten kan rekken.

Kijk naar je paard

Het ene paard kan wat uithoudingsvermogen betreft meer aan, terwijl een ander juist meer aankan in de vorm van krachttraining. Bij het werken aan de spieropbouw is het belangrijk om te weten wat voor paard je hebt. Verzamelt hij van nature al als je een keer je been aanlegt, dan hoef je minder aan het dragen te werken dan een paard dat een beetje voorover gebouwd is en het liefst alleen maar snel en vlak beweegt. Pas je plan van aanpak aan op wat je paard nodig heeft.

Geen stress

Spieren opbouwen kan niet als je paard onder spanning staat of gestresst is. Alleen losse spieren functioneren goed. Wanneer je paard niet los en ontspannen is dan is het nog niet de tijd om meer te vragen van hem in de training. Pas als hij goed is losgewerkt en fijn ontspannen gaat, kun je meer werk van hem verlangen. Dit geldt niet alleen voor lichamelijke spanning, maar ook voor de mentale ontspanning van je paard.

Kijk naar jezelf

Als ruiter zou je alleen je paard moeten rijden als je zelf goed in je vel zit. Met je zit heb je zo’n grote invloed op je paard, dat het heel veel effect heeft als je bijvoorbeeld door een pijntje hier of daar niet goed kunt zitten. Ook als je mentaal iets niet los kunt laten heeft dat effect op je paard, maar zeker als je lichamelijke klachten hebt kun je beter kiezen om je paard aan de hand te laten werken.

Niet alleen lang-en-laag

Wanneer je denkt dat je ongelimiteerd lang-en-laag kunt rijden, omdat je paard dan toch ontspannen is, denk er dan eens aan dat goed lang-en-laag ook hard werken is voor je paard. Dus ook bij het lang-en-laag gaan moet je afwisselen in houding en gang, maar vooral ook met ontspanning tussendoor.

Hulpteugels

Wees voorzichtig met het gebruik van hulpteugels in de training. Op het moment dat een paard niet anders meer kan gaan dan in een bepaalde houding, dan kan er snel spanning ontstaan en die zorgt er dan weer voor dat je paard eigenlijk geen spieren op kan bouwen. Het gebruik van een hulpteugel kan dus ook een averechts effect hebben. Gebruik deze dan ook niet zomaar, maar overleg dit met je instructeur.

Pauze

Spieren moeten kunnen herstellen om te kunnen groeien. Na het werk moet je dus ook zorgen voor pauze. Wissel zware trainingen altijd af met dagen van rustige beweging. Na een extra zware training kun je zelfs twee rustdagen inbouwen, waarop je je paard wel ontspannen wat laat bewegen. Dan krijgen zijn spieren de kans om te herstellen en iets sterker te worden om de volgende keer de belasting beter aan te kunnen. Zo helpen vrije dagen dus ook mee aan de spieropbouw.

Warming up/Cooling down

Besteed elke training serieus aandacht aan de warming up en de cooling down. Dit zijn misschien wel de belangrijkste twee onderdelen in de training van een paard.

Verstandig

Bouw de training van je paard verstandig en doordacht op, dan heb je ook wat om op terug te vallen. Wanneer je paard stapsgewijs verbetert, waarbij de training afwisselend is en pas verder gegaan wordt als je paard eraan toe is, dan gaat dat van een keer een weekje vrij niet verloren. Vaak is een paard dan juist nog beter dan daarvoor.

Bron: Cavallo

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.