Succesfactoren voor een optimaal trainingsschema • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Succesfactoren voor een optimaal trainingsschema

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Als ruiter ben je eigenlijk een soort personal trainer van je paard. Je zorgt er namelijk voor dat zijn conditie op peil blijft en hij zichzelf verbetert tijdens de training. Om hem in topvorm te houden, is het wel van belang om consequent te trainen, maar ook om voldoende rust te houden.

Evenwicht

Om een optimale balans te creëren tussen training en rust, is het verstandig om een trainingsschema op te stellen. Wij ruiters bepalen namelijk hoe vaak ons paard traint, hoe zwaar de training is en in welke vorm er wordt getraind. Bij een juist afgesteld trainingsschema wordt je paard fitter, maar door verkeerde keuzes te maken kunnen er ook blessures ontstaan.

Er wordt wel steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit onderwerp en daarmee wordt ook steeds meer bekend over effectieve trainingsvormen en wat het beste is voor het paardenlichaam. Natuurlijk is ieder paard anders en heeft ieder paard een ander soort trainingsvorm nodig. Los daarvan staat de gezondheid van je paard natuurlijk centraal.

Succesfactoren

  1. Denk vooruit zodat je doelen kan stellen in je trainingsschema. Plan bijvoorbeeld voor twee maanden in en kijk aan het eind of je je doel hebt bereikt. Plan je schema niet te vast in. Dat kan voor irritatie zorgen als de training even niet zo gaat zoals je wilt, waardoor je vervolgens ‘achterloopt’ op schema. Het is een richtlijn en als je daar wat van afwijkt, is dat geen reden tot paniek.
  2. Stem de voeding van je paard goed af op de prestatie. Grote hoeveelheden voer zijn niet nodig, maar zorg ervoor dat je paard wel genoeg energie en vitamines binnenkrijgt. Vooral als het trainingsniveau hoger ligt.
  3. Luister goed naar je paard. Leg de fout niet gelijk bij hem neer wanneer het even niet lukt. Het kan zijn dat je hulpen niet altijd goed aankomen, of dat hij ze niet gelijk begrijpt. Roep er een professional bij als je er zelf niet uitkomt.
  4. Varieer voldoende in je training, zodat lichaam en geest van je paard geprikkeld blijven. Door te variëren, blijft je paard het ook leuk vinden.
  5. Neem altijd de tijd voor een goede warming-up, zodat de spieren van je paard goed zijn opgewarmd en zijn lijf goed is losgewerkt.
  6. Niet alleen een goede warming-up voor de training is belangrijk, neem ook de tijd voor een uitgebreide cooling-down. Dit is cruciaal voor het voorkomen van blessures.
  7. Neem de tijd en bouw de training geleidelijk op. Herhaling van de oefening zorgt ervoor dat jij en je paard de oefening steeds beter gaan uitvoeren. Iedere training heeft een belasting intensiteit. Door tijdens de training die grens over te gaan, vindt er op den duur vordering plaats. De kunst is om niet te ver de grens over te gaan, maar ook niet te lang eronder te blijven hangen.

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook