Steffen Peters: 'Ik geniet van een workout, maar vooral als t klaar is' • Dressuur Magazine
Algemeen
Steffen Peters, hier met Rosamunde (v. Rock Forever)

“Als dressuurruiters zijn we constant bezig om onze houding en zit te verbeteren. Rechtop zitten, zachte en elastische ellebogen, borst vooruit, hakken laag, benen lang en los in je heupen. Wanneer je dan niet precies weet hoe, dan is dat heel frustrerend”, vertelt Steffen Peters op Dressagetoday. En dat is een van de redenen waarom hij bepaalde oefeningen doet in een fitness-programma.

Niet altijd makkelijk

Hoewel iedereen inmiddels wel weet dat het als ruiter ook belangrijk is om aan je eigen fitness te werken, is het volgens de Olympiade-ruiter niet altijd makkelijk om gemotiveerd te zijn daarvoor. Toch vindt hij dat je de discipline op moet brengen om aan jezelf te werken en hij geeft toe: “Ik geniet eigenlijk wel van een workout, maar vooral als het klaar is. Het zorgt dat ik me goed voel.”

Favorieten van Peters

Peters heeft drie oefeningen van Biorider Fitness, waarvan hij veel profijt heeft en die hij ook aanbeveelt aan andere ruiters. Het werken met een elastiek voor een stabiele houding, het werken met een gewicht en een gymnastiek-bal en een oefening met twee gewichten.

Elastiek

Deze oefening helpt bij het verbeteren van de stabiliteit van je nek en schouders. Dat is belangrijk omdat een ruiter, die niet sterk en stabiel genoeg is in dit gebied in elkaar zakt tijdens het rijden of scheef gaat zitten.

  • Zet je voeten op schouderbreedte uit elkaar.
  • Neem een workout-elastiek en doe die onder je voeten door en houd met beide handen een handvat vast.
  • Sta rechtop en span je buikspieren aan.
  • Trek dan je handen op tot kinhoogte, waarbij je je ellebogen zijwaarts mee optilt.
  • Zorg dat je ellbogen in deze oefening altijd hoger zijn dan je polsen.
  • Breng je handen weer langzaam terug naar beneden.
  • Doe de oefening twaalf keer.

Klik hier voor de bijbehorende foto’s (scroll een stukje naar beneden in het bericht)

Bal

De oefening met de bal helpt voor een stabieler en sterker bovenlichaam.

  • Neem een gymnastiek-bal en een gewicht.
  • Ga met je schouders en bovenrug op de bal liggen.
  • Maak een vierkant van je schouders en je heupen en houd het gewicht in twee handen boven je uit.
  • Houd je ellebogen gestrekt bij deze oefening.
  • Zorg dat de bal stabiel houdt tussen je schouders en je heupen en draai voorzichtig naar een kant met je armen met het gewicht nog steeds in beide handen.
  • Draai dan weer terug naar de beginpositie om vervolgens de andere kant op te draaien.
  • Herhaal dit ook twaalf keer

Klik hier voor de bijbehorende foto’s (scroll een stukje naar beneden in het bericht)

Zijwaarts liften

De laatste oefening, die Peters gebruikt is het zijwaarts liften van twee gewichten. Daarmee versterk je ondermee je schouderpartij, wat de stabiliteit van je zit ten goede komt.

  • Neem een gewicht van twee kilo in iedere hand.
  • Buig je ellebogen 90 graden en houd ze langs je zij.
  • Til dan je ellebogen op tot schouderhoogte, terwijl de ze hetzelfde gebogen houdt.
  • Pauzeer een moment als je ze boven hebt en breng ze dan weer naar beneden.
  • Doe ook deze oefening twaalf keer.

Klik hier voor de bijbehorende foto’s (scroll een stukje naar beneden in het bericht)

Bron: Dressagetoday

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.