'Paardenvervoer is een vak' • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: www.madebyjessy.com

Wat is goed paardentransport? Die vraag stelde Marcel Jordan zichzelf toen hij in 2007 zijn paardentransportbedrijf begon. Paarden vervoeren met zo weinig mogelijk stress, het voorkomen van reisziekte en het paarden zo comfortabel mogelijk maken staan altijd voorop. Samen met zijn vrouw Bea runt Marcel succesvol het bedrijf Marcel Jordan Horse Transport, en ze geven ons graag een inkijkje in hun unieke concept en hun visie op hoe je goed een paard vervoert.

“Paarden vervoeren is veel meer dan zomaar een paard van A naar B brengen. Het is echt een vak”, lacht Marcel. Dat zijn ontwikkelde methode succes heeft, zien we met eigen ogen wanneer we op zijn bedrijf in het Limburgse Meijel aankomen. Op stal staan een aantal paarden die de avond ervoor na een lange reis vanuit Spanje zijn aangekomen: allemaal zien ze er fris en fruitig uit, zonder dat er onrust heerst.
Goed paardentransport is voor Marcel transport met zo weinig mogelijk stress. Hoe doe je dat? Hij keek daarvoor naar de natuurlijke houding van een paard in de wei. “Wanneer je naar een paard in de wei kijkt, is die bijna altijd aan het eten of drinken, vaak met het hoofd naar beneden.” Dat was voor Marcel het uitgangspunt voor het vervoeren van paarden: ze moeten altijd kunnen eten en drinken, en staan los tussen de schotten in de vrachtwagen.

Eten en drinken

Voldoende ruwvoer tijdens de reis wordt volgens Marcel regelmatig onderschat. “Een paard heeft geen galblaas, dus al het zuur dat een paard produceert komt in de maag. De enige manier om dat te neutraliseren, is speeksel. Dat ze krijgen door veel te kauwen. Daarom moet er altijd, dus ook tijdens transport, ruwvoer beschikbaar zijn.” Het hoge kwaliteit ruwvoer hangt in de vrachtwagen altijd in een hooizak, en nooit in een hooinet omdat dan het risico bestaat dat paarden daarin kunnen blijven hangen.
Ook kunnen de paarden tijdens de reis continu water drinken. Bea vertelt: “Vaak bieden mensen hun paarden alleen water aan tijdens een transportpauze. Dan krijgen ze eventjes een emmer voorgehouden en als ze dan niet snel drinken, is de emmer alweer weg. Wanneer wij vanuit de cabine op de camera kijken, zien we de paarden juist heel regelmatig drinken. Even een emmertje voorhouden volstaat gewoon niet.” Voor het transport worden speciale emmers gebruikt, met een vlakke achterkant, zodat deze niet kunnen bewegen tijdens het rijden. De paarden drinken daaruit al snel dertig liter water per dag.

Marcel Jordans drie basisprincipes zijn: altijd hooi, altijd water en altijd dik in de houtkrullen

Houtkrullen

Foto: www.madebyjessy.com

In de vrachtwagens ligt altijd een dik bed aan houtkrullen: “Paarden moeten kunnen plassen zonder dat het opspat via de bodem, dat vinden ze onprettig”, vertelt Marcel. Bea vult hem aan: “Al gaan we maar voor een ritje van vijf minuten: we zorgen altijd dat er een dikke laag houtkrullen in de wagen ligt en dat er hooi beschikbaar is. Dan weten paarden dat het altijd fijn is om te worden vervoerd. Het zijn misschien kleine dingen waar je bij korte ritjes misschien niet direct effect van ziet, maar op lange reizen zie je het verschil.”

Minder kans op reisziekte

Bij het vervoer over lange afstand is het belangrijk de kans op reisziekte zo klein mogelijk te maken. Reisziekte bij paarden is anders dan bij mensen, legt Marcel uit: “Wij laten de paarden los in de stands in de wagen staan, zodat ze het hoofd naar beneden kunnen bewegen. Dat is niet alleen omdat het een ontspannen houding is, maar ook om de reisziekte te voorkomen. Ieder paard heeft een hoeveelheid vocht in zijn longen. Doordat paarden normaal gesproken vaak met het hoofd naar beneden staan, komen er dan soms druppels vocht in de luchtpijp en proest het paard een beetje. Dat proesten is een soort sprayen, daarmee proesten ze in feite hun longen schoon.

Foto: www.madebyjessy.com

Stel nu dat je een paard voor lange tijd vastzet in een vrachtwagen, en hij dus niet naar beneden kan met zijn hoofd, dan is het vocht in de longen een voedingsbodem voor een infectie-veroorzakende bacterie. Reisziekte wordt vaak niet herkend en afgedaan als een lichte verkoudheid.” Deze wetenschappelijk onderbouwde theorie is de reden voor Marcel om alle paarden los te vervoeren. Gaat dat ook altijd goed? “Ja, maar wanneer we het bijvoorbeeld niet vertrouwen zetten we een paard soms eerst even vast. Na verloop van tijd kan op een lange reis eigenlijk elk paard losstaan.”

Reis veilig en voorbereid

Ook veiligheid is een belangrijk aspect van goed paardentransport. Behalve de rijstijl van de chauffeur spelen er nog meer zaken mee. De speciaal voor Marcel Jordan Horse Transport ontworpen vrachtwagens hebben hogere schotten dan normaal, allemaal in breedte verstelbaar. Naast de al eerder genoemde hooizakken en houtkrullen, zorgt Marcel ook altijd dat de haken waar de emmers of hooizakken aanhangen dichtdraaibare karabijnhaken zijn: “Gebruik nooit de haken die zo open kunnen, stel je voor dat een paard erbij komt en erin blijft hangen.”
Daarnaast gaan de chauffeurs altijd met een aantal standaard reservespullen op pad, die volgens Marcel eigenlijk iedereen altijd bij zich zou moeten hebben: een reservehalster en touw, dekens, longeerlijnen, wondspray, een thermometer en voor wanneer een paard onverhoopt toch te nerveus raakt onderweg hebben ze altijd stressless pasta van Primeval bij zich, een pasta die de scherpe randjes er vanaf haalt, zonder dat het inwerkt op de spieren of doping is.

Papierwerk

Onderweg wordt er regelmatig gestopt om het hooi en water te checken, maar ook wordt er tijdens een lange reis vaak overnacht op stallen onderweg. “Daar hebben we goede, vaste adressen voor in bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk of Duitsland.” Het reizen met paarden over landsgrenzen vergt vaak ook de nodige organisatie aan papierwerk. “Dat is voor een particulier bijna niet te doen, vraag daarom altijd eerst advies. Bijvoorbeeld in de Benelux en Frankrijk mag je met een paard zo de grens oversteken om op concours te gaan, maar wanneer je een paard verkoopt is dat anders. Dan moet je de goede papieren hebben en moet de NVWA eerst langskomen. Naar Duitsland moet dat sowieso. Het is een wirwar van regels, die wij graag regelen voor onze klanten.”
Marcel Jordan Horse Transport is gespecialiseerd in transport over lange afstanden en vervoert paarden door heel Europa. Of de reist nu lang of kort duurt, de basisvoorwaarden veranderen nooit: “Het welzijn van het paard staat altijd voorop”, besluit Marcel.

Marcel Jordan Horse Transport

Foto: www.madebyjessy.com

Door heel Europa en daar aangrenzende landen vervoert Marcel Jordan Horse Transport paarden. Hij heeft inmiddels drie grote tienpaards vrachtwagens en een tweepaards wagen. In 2007 richtte Marcel het bedrijf op, en in 2009 is Bea in de zaak gekomen en sinds die tijd hebben ze het samen opgebouwd. “We hebben momenteel een heel fijne groep medewerkers. Zowel op de weg als administratief staan alle neuzen dezelfde kant op, en zonder deze mensen is het voor ons niet mogelijk de zaak te runnen”, stelt Marcel.

Meer weten? Kijk op www.marceljordan.com!

Bron: Dressuur samen met Marcel Jordan Horse Transport

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.