Paarden zijn snelle leerlingen, let op • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto; Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Weten en begrijpen hoe een paard dingen leert, zorgt ervoor dat je effectiever kunt trainen met hem. Om een paard iets goed aan te leren moet je weliswaar herhalen, maar toch zijn paarden van nature snelle leerlingen. Dat kan fijn zijn, maar tegelijk kan het ook tegenwerken.

Wild

In het wild leren paarden snel inschatten of hun omgeving veilig is of juist niet. Dat is belangrijk om te kunnen overleven. Ze leren snel wat gevaarlijk voor ze is of wat juist niet. Dat onderscheid is belangrijk omdat ze anders voortdurend in een ‘fight or flight’-modus moeten zijn.

Onder het zadel

Onder het zadel kunnen paarden net zo snel iets leren. Dat kan heel erg in je voordeel werken, maar je kunt hem ook per ongeluk snel dingen aanleren, die je liever niet wilt. Julie Goodnight gaf op Horsechannel een aantal tips waar je even aan kunt denken als je je paard aan het trainen bent.

Ontspanning

Voor een paard is ontspannen of loslaten een beloning voor zijn gedrag. Dat betekent dat je hem bijvoorbeeld kunt leren voorwaarts te gaan voor een beenhulp, door te stoppen met de hulp als je antwoord krijgt. Natuurlijk beloon je hem met je stem en eventueel een klopje of een aai, maar voor een paard is het stoppen met de hulp, de ‘ont’-spanning van je been een groot deel van zijn beloning.

Het verkeerde

Paarden kunnen echter op die manier ook het ‘verkeerde’ leren. Als je paard reageert op je been door heel snel naar voren te reageren, dan houd je vaak snel op met je hulp. Wanneer hij dat een aantal keer heeft gemerkt, dan begint hij soms al met rennen als je je been maar een beetje beweegt. Met als gevolg dat je bijna niets meer met je been durft te doen, wat voor je paard dus telkens opnieuw een beloning is, maar waardoor je ook niet meer aan rijden toekomt, omdat je hem geen beenhulp meer kunt geven.

Hoofdhouding

Omgekeerd kan ook, je paard iets leren door juist niet te stoppen met vragen. Wanneer je bijvoorbeeld nageeflijkheid vraagt en je paard wat ronder wilt hebben aan de voorkant, maar je houdt niet op als hij nageeft omdat je vindt dat hij nog niet rond genoeg is, dan kan hij op een zeker moment tegen de teugel komen om met een te hoge hoofdhouding toch onder die druk van je hand uit te kunnen komen. Het tegen de teugel komen wordt dan, al is het kort, beloond met het wegvallen van de druk.

Dat geldt ook voor het constant voorwaarts blijven drijven met je been. In het begin gaat je paard nog wel voorwaarts, maar als je dan niet ophoudt met drijven, dan komt er dus geen beloning en zal je paard na verloop van tijd niet meer voorwaarts gaan en misschien wel een keer slaan naar je been. Wanneer je dan ophoudt met drijven en dat gebeurt een paar keer, dan leer je je paard de verkeerde manier om van je beenhulp af te komen.

Bedenk wat je vraagt

Als ruiter heb je dus de taak om heel goed te weten wat je je paard aan het leren bent en de hulpen zo te geven dat hij ze begrijpt. Geeft hij niet het antwoord waar je om vraagt, vraag jezelf dan af wat je precies doet. Wil je je paard iets leren, dan moet je hem belonen voor elke poging die hij doet om antwoord te geven. Is dat nog niet genoeg antwoord, dan vraag je daarna nog iets meer om opnieuw te belonen als hij het probeert. Geeft hij juist het verkeerde antwoord, probeer er dan achter te komen of je wel het goede hebt gevraagd.

Timing

Het is niet alleen belangrijk dat je ontspant en beloont als je paard het goede antwoord geeft of in ieder geval probeert het juiste antwoord te geven, maar ook wanneer je dat doet. De beloning, zowel met je stem als met het stoppen met vragen, moet direct volgen op de poging van je paard om te doen wat je vraagt. Wacht je te lang, dan kan je paard geen verband meer leggen.

Hoe meer je als ruiter oplet op wat je je paard precies aan het leren bent en wanneer je hem beloont, hoe sneller je zult merken hoe snel een paard leert en hoe snel je dit in je voordeel kunt gebruiken.

Bron: Horsechannel

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *