Oefening om beter door te zitten • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Oefening om beter door te zitten

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Het doorzitten in draf is voor ruiters soms één van de knelpunten bij het overstappen naar een klasse hoger in de dressuur. Alhoewel je niet iedereen over één kam kunt scheren hebben is er vaak wel gemeenschappelijke reden hiervoor en dat is een gebrek aan flexibiliteit in de heupen. Dat zegt Pilatesinstructrice Janice Dulak op Dressagetoday. Dulak is naast Pilatesinstructrice ook fanatiek dressuuramazone en ze schreef zelf een boek over Pilates voor dressuurruiters.

Vaak voorkomend

Het gebrek aan flexibiliteit is volgens Dulak iets dat in het algemeen veel voorkomt en niet alleen bij ruiters. Maar bij ruiters kan het wel een grote belemmering zijn om hun paard goed te kunnen volgen. Om onafhankelijk te kunnen zitten is losheid in je heupen wel degelijk belangrijk. Om de flexibiliteit van je heupen te vergroten zodat je je benen vrij kunt bewegen en je met bekken en onderrug stil kunt zitten haaft Dulak een paar oefeningen.

Loop achteruit

Tel eerst vooruit hoeveel passen je bijvoorbeeld in de stalgang kunt maken, zodat je als je achteruit loopt niet verrast wordt. Begin dan aan de ene kant met je rug naar het gangpad en span je buikspieren aan waarbij je je bekken iets kantelt en je de holling uit je rug hebt gehaald. Loop dan rustig naar achteren, maar let er bij iedere pas op dat je je buikspieren aangespannen hebt en je rug niet hol maakt. Maak dan net zoveel stappen achteruit als dat je hebt gemaakt toen je vooruit liep. Waarschijnlijk merk je dat je in het begin minder grote stappen achteruit kunt doen dan vooruit op deze manier en voel je je bilspieren en hamstrings aanspannen. Herhaal deze oefening rustig een paar keer.

Dansen in de deuropening

Ga met je rug tegen een deurpost staan en zorg dat je de deurpost voelt met je hele rug. Houd ook hierbij je buikspieren aangespannen en je bekken enigszins gekanteld. Ga dan op een been staan en strek het andere langs de muur naar achteren. Houd de positie 10-30 seconden vast en wissel dan van been. Op deze manier oefen je met het losmaken van je benen en dus ook je heupgewricht. De deurpost helpt je om je rug niet hol te maken en geeft iets steun.

Te paard

Als je de oefeningen hiervoor hebt gedaan zou het kunnen dat je stijgbeugels te kort aanvoelen en als dat zo is, maak ze dan een gaatje langer.
Houd je buikspieren zodanig aangespannen dat je je rug niet hol maakt en laat je benen om je paard hangen. Laat hem dan in stap gaan probeer te voelen of je verschil voelt in je heupgewricht met voordat je de oefeningen deed. Het kan een goede test zijn om heel bewust je heupen strak te houden en niet in de beweging van je paard mee te zitten. Laat dan weer los in je heupen en houd je buikspieren voldoende aangespannen om je bekken rechtop te houden en je onderrug stabiel.

Til dan in stap één voor één je benen iets op, beweeg ze los van je paard iets naar achteren en leg ze weer langs het zadel en ontspan weer. Dan kun je voelen dat je je been vanuit je heupgewricht los laat liggen langs je paard. Je kunt dan ook op je zitbeentjes heen en weer wiebelen in de maat van de beweging van je paard zonder dat je daarbij naar voren of naar achteren kantelt in je bekken.

Draf

Heb je eenmaal het gevoel dat je in stap je heupen los kunt laten zodat je in de maat van links naar rechts kunt zitten op je zitbeentjes, probeer het dan in draf. Met je buikspieren zorg je dat je rechtop blijft zitten en je rug niet hol trekt en door in het ritme van de beweging in draf heen en weer te wiebelen op je zitbeentjes zul je merken dat het een stuk fijner wordt om te blijven zitten.

 

Bron: Dressagetoday

Eén reactie op “Oefening om beter door te zitten

  • Donna Hermans

    Zeer interessant artikel!
    Alleen ik vraag me af hoe je je been langs de muur naar achteren kan strekken als je met je gehele rug tegen een deur aan staat?

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook