Neem vaker een momentje voor jezelf om beter te kunnen rijden • Dressuur Magazine
Algemeen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Rijden doe je met je hele lichaam en kun je leren door veel te oefenen. Maar niet alleen wat je lichamelijk kunt is bepalend voor de mate van succes, ook je brein speelt een belangrijke rol. Denk maar aan hoe belangrijk het is dat je je concentreert op wat je moet doen en dan ook de focus vast te kunnen houden.

Trainbaar

Het mooie van het gebruiken van je brein om beter te kunnen presteren is dat je dat, net als met dingen die je lichamelijk moet leren, met oefenen kunt verbeteren. Met oefening kun je bijvoorbeeld zorgen dat je je zenuwen beter kunt beheersen en dat je de focus beter kunt vasthouden. Horse and Rider gaf daarvoor een paar tips.

Visualisatie

Dat visualisatie helpt om je prestaties te verbeteren is niet nieuw en veel topsporters gebruiken deze techniek ook al. Maar visualiseren werkt het beste als je ook echt in het moment kunt blijven en volgens Barbra Schulte kun je dat het beste als je in een soort meditatie-achtige staat kunt komen. Deze ‘mindfulness-meditatie’ zoals Schulte het noemt op Horse and Rider helpt je om je bewust te zijn van je gedachten in plaats van te verdwalen erin.

Tijd voor jezelf

Onderzoekers hebben eerder al ontdekt dat vrijwel alle soorten van meditatie goed zijn voor een mens. Het kan je bloeddruk verlagen, pijn verlichten, energie opwekken, je immuunsysteem verbeteren en heeft zelfs een positief effect op cel-niveau. Mentaal en emotioneel zijn de voordelen ook duidelijk: minder angst, meer geheugen , meer creativiteit en meer vermogen om te focussen.

Oefening

Er zijn vele manieren van meditatie, maar Schulte gaf er eentje, waar je als ruiter met vijf minuutjes oefenen per keer veel aan zou kunnen hebben.

Zet je telefoon uit en zet alleen een timer op vijf minuten. Ga rechtop zitten op een stoel met je beide voeten plat op de grond. Adem dan drie keer langzaam en diep in en uit, waarbij het uitademen langer duurt dan het inademen. Adem daarna gewoon en concentreer je enkel op je ademhaling tot de timer afgaat. Als je merkt dat je gedachten afdwalen – en dat gaat zeker gebeuren, want dat is juist het moeilijke van de oefening – concentreer je dan opnieuw op alleen je ademhaling.

Focus

Volgens experts helpt een oefening als deze om te leren om je hoofd leeg te maken en je beter te kunnen focussen op wat je moet doen. En net als met elke vorm van lichamelijke training, helpt deze oefening voor je brein ook om er steeds beter in te worden.

Visualiseren of rijden

Wanneer je na deze meditatie visualisatie gebruikt voor je proef dan zul je merken dat je dit intensiever kunt doen, maar ook wanneer je daarna op je paard stapt om te gaan rijden, ben je meer in staat om in het moment te blijven. Zo kun je steeds beter voelen wat er gebeurt en wat er nodig is om ook je paard geconcentreerd te houden.

Bron: Horseandrider

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.