Hoe ziet een goede warming-up eruit? • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Hoe ziet een goede warming-up eruit?

Foto: www.arnd.nl

Met een warming-up stretch je de spieren van je paard, help je de doorbloeding in het lichaam te stimuleren en minimaliseer je de kans op blessures. Maar waar moet een goede warming-up sessie eigenlijk aan voldoen?

Vorige week vrijdag vertelde Subtop-amazone, instructrice en dierfysiotherapeut Rosalinda Heck al over het nut van de warming-up. Rosalinde vertelt nu hoe je de warming-up moet opbouwen: ‘Om de spieren van je paard goed te stretchen moet je minimaal 10 tot 15 minuten stappen en vervolgens nog 5 tot 10 minuten draven of galopperen. Na ongeveer 20 minuten is je paard goed losgewerkt en kun je het werk oppakken.’

Je paard activeren

Rosalinde: ‘Een goede warming-up ziet er voor ieder paard anders uit. Maar het is wel belangrijk dat er sprake is van een stukje ontspanning en balans. Het paard moet geactiveerd worden en mooi los door het lijf lopen. Op welke manier je dat doet, kan per combinatie verschillen. Zelf houd ik vaak het volgende aan: ik begin de training met stappen aan de lange teugel. Gewoon rustig beginnen, veel lange lijnen en zo de ontspanning opzoeken. Het paard moet wel voorwaarts zijn en mooie ruime passen maken. Vervolgens kun je na ongeveer 15 minuten wat draven en galopperen.’

Laag en rond

‘In de draf en galop vraag ik iets meer contact met de teugels, maar wel in de houding laag en rond. Laat het paard je hand volgen naar beneden waarbij zijn hoofd ongeveer op kniehoogte is. Voor paarden die hier wat meer moeite mee hebben, kun je in de training wat meer aandacht schenken aan het hals strekken. Bij deze oefening gaat het er namelijk ook om dat het paard zijn hoofd en hals laat zakken en daarbij je hand naar beneden volgt. Zo stretch je echt de spieren in de bovenlijn van je paard. Zorg er wel voor dat hij op eigen benen blijft lopen en niet teveel ondersteuning nodig heeft van je teugels.’

Draven of galopperen?

‘Vanuit de draf maak ik al redelijk snel een overgang naar de galop, omdat de galop zeer goed is voor de mobilisering van de rug van het paard. Er ontstaat dan meer beweging in de wervelkolom en het bekken. Je kunt nu ook wat overgangen, wending en een pasje op zij gaan  rijden om je paard beter aan de hulpen te krijgen.
In dit gedeelte van de warming-up moet je goed kijken naar je eigen paard. Loopt hij erg op de voorhand en uit balans? Dan is het beter om je paard iets hoger in te stellen, in de plaats van laag en rond. Maar zorg er wel voor dat hij mooi op lengte blijft. Na 5 tot 10 minuten draven of galopperen is je paard lekker los in zijn lijf en kun de training verder oppakken.’

Bron: Dressuur

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook